Sunday, September 24, 2017

Laluan keluar dari sekolah ke bandar

Assalamualaikum

Habis je kertas terakhir upsr (last kertas sains) terus aku bergegas untuk keluar ke bandar sebab esoknya aku ada urusan di bandar. Lagipon masa tu dah dekat pukul 1 dah. Kalut kalut mandi siap siapkan barang dan jalan kaki ke pengkalan sungai untuk naik perahu ke kampung LS. Trasporter 4wd dari kampung LS yang available time tu dari sekolah tak de.

 Seronok jugak berperahu tengah ari panah dering menyelusuri sungai. (Betol ke penggunaan menyelusuri?)  Sebab kami tak pandai berenang so for safety kena pakai life jacket. Disebabkan panas lit lit pastu lupa pulak bawak kain pape untuk cover muka daripada burn teruk nasib baik cikgu S bawak surat khabar untuk berlindung.

 Ketibaan kami di sambut oleh 2 ekor anjing. Hahahaha. Dulu aku takut sungguh ngan anjing tapi sekarang okey jerlah anjing kampung tak liar cuma kena berhati hati dalam jinak jinak takut dijilat nya kaki ku. Tak pepasal nak kena menyamak. Takpe, nanti kat syurga baru dapat pegang anjing neh.


Sampai sudah zazi ngan barang barangnya. Nak kena panjat naik ke atas tebing pulak ngan barang barang ni. Kalau dah tahu nak naik perahu jangan duk bawak beg troli la naaaa.. galas je bagpack.

Kalau setiap kali keluar masuk ke sekolah kan aku jadi eksaited tau nak bergambar nak nikmati pemandangan sebelum aku kecundang sakit pala dan tidur. Hahahaha. Mostly dalam kereta aku akan tidur. Jadi sebelum tu aku akan ambil gambar ambil video untuk tunjuk kat family dan kawan kawan camne perjalanan aku sebenarnya untuk orang faham keadaan sini.

 Bergambar latar belakang gunung batu tujuh. Tapi tak clear ngat terlindung sket ngan babas (semak samun).


 Ni jalan yang kami lalui. Sempit kalau dari kampung dan berbatu kasar memang gegor habis laaaa duk dalam kereta ni terhuyung hayang. Ambil gambar dan video pon gegor. Macam duk atas kerusi ogawa.


 Nampak tak laluan tu ditengah tengah hutan balak. Seriusly sebelum ni aku tak dapat imagine pon ada perkampungan ada manusia tinggal ada laluan macam ni sebelum ni. Dah datang sini baru merasa. Subhanallah, nikmat tuhan mu yang manakah yang kamu dustakan? Syukur allah bagi kesempatan merasa semua ni.

Dan disebab kan laluan cenggini jugaklah aku sokmo berserah kepada allah kalau jadi pape kat aku sepanjang perjalanan. Disebabkan kes akhir tahun lepas terus aku ambil insurans. Hahahaha..


 Ni jambatan paling panjang di baram ulu. Kali ketiga dah aku lalu jambatan ni. First time tahun lepas lalu jambatan ni untuk gi sekolah mengawas UPSR di SKLioM. Pastu cikgu DB ngan zuhdi berenti kat tengah tengah jambatan tu ajak bergambar. Yerla sebab bukan selalu aku lalu situ sebab laluan ni bukan laluan ke sekol LJ. 

 Sebab bukan sokmo lalu maka ayuhlah kita bergambar sementara tak de kenderaan lalu time ni. 


 Yiiihaaaa... bersama kak grace dan kaksa. 


Ngam pulak sedan ambil gambar dari dalam kereta yang bergegar tu seekor burung lalu. Subhanallah cantik sangat alam ciptaan tuhan ni. Menghijau sekeliling nya walaupon ni kawasan pembalakan yang terancang. 



Selepas hampir 9 jam perjalanan, kami pon sampai ke bandar hampir pukul 10 malam. Sampai je di bandar terus cari kedai makan. Lapaq giler la time tu ngan muka berlemuih nya berseluar trek berselipar jepun kami gi makan kat nasi kat kedai. Tak pedulik dah ngan penampilan diri janji kenyang. Hehehehe... 

No comments: