Monday, December 27, 2010

Tips malas angkat kain kalau dah jemur tiba-tiba hujan

Mesti leceh kan kalau kamu dah siap sidai kain pastu tiba-tiba hujan turun. Dah penat keluarkan keringat bertungkus lumus jemur tak kan nak angkat balik semua pakaian tu dalam keadaan basah kan. Jadi, aku nak share sesuatu alat yang ada kat rumah aku. Mungkin kat rumah kamu pon ada kot alat ni. Tak pe, aku nak share jugak untuk tolong kamu-kamu yang bukan malas tapi letih nak angkat kain di jemuran, hujan dah turun.


Kat rumah aku ada penyidai dan ada tayar yang ala-ala troli supermarket kat bawah. Penyidai ni ayah aku tempah suruh orang buatkan cuma bagi design je. Ia agak besar sebab family aku ramai dan memerlukan ruang yang besar untuk jemur pakaian. Ni dia design penyidai yang aku maksudkan tadi.


Harap kamu faham la lukisan aku ni. Kat bawah tu ada tayar atau orang panggil roller. Jangan la kamu gi taruk tayar motor plak kat situ. 


Penyidai ni kami letak kat tepi garaj kereta. Kalau dah siap jemur pakaian pastu cuaca tengah panas terik kamu tarik pengidai ni keluar dari garaj. Pastu kalau tiba-tiba hujan kamu tolak dia masuk garaj. Penyidai ni besar dan berat sebab di buat dari besi. Nak tolak tu aku guna dua tangan baru bergerak. Guna sebelah tangan tak tergerak penyidai tu. 


Bagi kamu yang tinggal kat hostel pastu mengalami masalah pakaian selalu basah. Bukan sebab hujan tapi disebabkan oleh air pakaian orang di tingkat atas menitik nitik ke atas pakaian kamu sebab kamu berada di tingkat bawah. Saya cadangkan kamu beli alas plastik yang ala-ala pembalut buku tu. Tapi besar la kan. Cover kamu punya pakaian. So, bila hujan tak perlu angkat dan tak de lah kamu nak salahkan orang tingkat atas lagi. Cara ni aku tahu masa berada di DPP Muamalat UUM. Memang geram ah bila baju dah kering basah balik. Pastu bila tengok senior buat cara ni barulah oooooohhh tak perlu nak geram lagi. 

9 comments:

cikNiarun said...

yeah..betul2..xde la basah lagi kan.thanks for the tips bebeh!

Unknown said...

tips bernas!

slalunya nak senang..kalu baju kat atas tu wat menitik2.kami rembat jaa baju tu..hahak

Aduka said...

klu aduka, nk jemur pkaian basah time2 ujan, jemur bwh garaj.. yg tmpat beratap.. cepat je kering.. tempias pn ssh nk kena..
=P

Nurulbadiah Lai said...

wahh..
hahahha
nice tips honey

kr0nc0ngmalaya said...

pergh! bgs bgs..

aku kat maktab dulu, sidai baju kat unit 10 ja..kipas dia laju.
hahahaha

Afzainizam said...

★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)(★◣_◢)★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)★
Kami Kembali lagi... Maaf atas lama tak ziarah... Sorry bebanyak agak ketinggalan lah banyak entry kamu... coz banyak hal sibuk ngan bagai-bagai urusan lah... Sorry...
maaf bebanyak dahhhhh......

woooo ade lagi tip paling mudah hantar aje baju baju tu yang kotor kat kedai doby kasi duit siap lipat lagi.... senangkan

Mr. Swift said...
This comment has been removed by the author.
sarah mohamad said...

memang kat rumah pakai penyidai camni pun DAN memang menyenangkan lah ! hihi

Fatima said...

haha, those pictures are cute!! :)


x