Wednesday, September 20, 2017

Tahun ketiga mengajar subjek UPSR

Assalamualaikum


Alhamdulillah selesai sudah upsr untuk tahun ni bersama 7 orang murid. Bermula daripada bidang terjun mengajar sains sampailah tahun ke tiga ni masih lagi ajar sains. Kenkadang terpikir jugak aku kenapa ditakdirkan aku kena ajar sains bukan matematik walaupun matematik dan add math dapat A. Sekarang baru aku tahu kenapa bila try nak jawab soalan murid aku tak dapat nak explain ngan elok. Rupanya kemahiran aku lebih kepada fakta. Allah tahu apa yang terbaik untuk aku. 


 Ni semua 7 orang calon upsr tahun ni. Aku sebagai guru kelas dorang.  2 tahun sebelum ni jadi guru kelas tahap 1 boleh la nak main main tapi tahun ni aku tegas siket sebab murid dah besar lain dah, ada jugak yang rebel. Letih nak berhadapan ngan murid yang hampir dewasa ni.. tapi dalam masa yang sama aku belajar untuk uruskan mereka contohnya berkaitan kematangan, tingkah laku dan pengurusan diri bila dah baligh.

Kalau seblum ni uruskan murid tahun 1 dan 2 aku have fun jela ngan dorang sampaikan aku pon jadi budak budak jugak perangai. Pengalaman la semua ni jadi ibu budak budak dan ibu budak yang hampir dewasa. 


 Last paper sains main kuiz rambang jer tak yah bukak buku dah. Enjoy the moments kids. Aku tak kasi dorang bukak buku dah. Soal je kawan kawan dan beri jawapan apa yang ada dalam kepala time tu.


 Semasa majlis mohon restu ilmu. lupa pulak ambil gambar bersama parents.


 Nampak lah muka pulun masing masing beberapa minit sebelum masuk dewan peperiksaan. Hahahaha... sebelum ni jenuh nak kena paksa ambil buku dan nota untuk baca. Dah beberapa jam nak exam baru kalut.




Cikgu berserah jerlah dengan result sains nanti cuma harapan cikgu semua murid lulus. Kalau ada yang dapat A lagi bersyukur sebab selama aku ajar sains upsr ni tak pernah lagi ada dapat A sains. Alhamdulillah setakat ni semua lulus. Nak lulus sains memang mudah tapi nak dapat A tu memang payah. 



Selesai sudah namapk muka manyakkk heppi semua. Dah tak yah pulun datang kelas tambahan petang dan malam. Yahoo..berehat la kita semua. Tahun depan kalau ditakdirkan ajar lagi tahun 6 cikgu kena pulun lagi lah. Buat masa ni lek lek wat pis lu. Dok sak kok. Faham ke ? Hehehehe

Seminggu lepas upsr kami akan ada lawatan ke kuching. Murid murid tak sabar nak gi lawatan. Cikgu nya pon tak sabar jugak nak jenjalan ni. Yahoooo...!


No comments: