Saturday, April 24, 2010

Budak hostel


Sejak dari tingkatan 1 saya belajar di sekolah berasrama penuh. Sampai sekarang saya masih lagi menjadi budak hostel. Jauh dari keluarga. Dah berdiri atas kaki sendiri sejak hari pertama menjadi seorang gadis. Makan minum saya kena jaga sendiri. Tapi alhamdulillah ada mak cik Dewan Selera a.k.a Mak Cik DS sediakan makanan 6 kali sehari. Semua saya balun pergi makan. Kat asrama pon saya buat stok makanan. So, tak de la kebuluq kalo tinggal kat hostel. Kalau outing wajib beli makanan.



Untuk minuman mesti ada milo. Beli yang 3 in 1 supaya tak ada la buang masa nak kena bancuh taruk milo pastu nak kena taruk gula lagi kan. Ni ala ala budak malas ah kalau agak agak kalut nak gi kelas terus bancuh milo ngan air panas. Setle. Senang kan.




Dah ada milo mesti lah ada biskut kering nak cicah ngan air milo. I prefer biskut Munchy's sebab sedap tapi kalau tak ada biskut ni cicah ngan biskut cap ping pong pon layan ah jugak. Yang penting perut terisi.





Ha! yang ni budak hostel wajib ada. Tak kesah la instant noodle cap Maggi, Mamee, Ruski, Pama, Cintan dan sama waktu dengannya. Tapi peringatan kepada semua, jangan makan selalu. It's not good for health. Orang kata makan maggi selalu nanti rambut cepat gugur.






Roti jugak kadang-kadang saya cicah dalam air milo. Macam tu je lah makanan budak hostel. Tak boleh nak masak. Tak leh simpan makanan basah. Simpan makanan kering aje lah. Roti kena habiskan cepat-cepat sebab tak tahan lama. Kalau agak agak dah nak expired tu sedekahlah kat kengkawan.




Makanan lain yang biasa menjadi stok simpanan budak-budak yang tinggal kat hostel; air kotak (ni bagi yang lagi malas dari nak bancuh milo). gula-gula, coklat cadbury, sup campbel, kacip fatimah dan ali cafe (tahan ngantuk study tengah malam), nesvista, coco krunch, nescafe dan air ribena. Yang saya list kat sini stok makanan saya. Jadi jangan blame saya lah kenapa makan banyak tapi badan masih kurus.




3 comments:

Anonymous said...

ahhaha hebad anda.. memang ini pun yg dhila mkn time duk kt maktab dlu. muahahaha

Shahizan Azmi said...

HAHAHAHAH mana tahu ni? Skodeng my locker ke uuuuuuu XD Yes, ni semua makanan wajib budak hostel ;D

HaziqahYahya said...

Air kotak memang feveret la.. Xsmpan sgt stok makanan sbb kawan2 da byk supply..hehehe.. Tp kalau rajin nak membeli tu, beli banyak- banyak lepas tu buat macam kenduri kumpul dekat 1 cube/bilik, makan ramai-ramai. Seronok!! Perkara best nak-nak masa weekend. Mmg mintak maap kak DS, saya dah kenyang makan makanan sendiri ;)