Saturday, September 16, 2017

Rumah zazi selepas 3 tahun


Assalamualaikum

Kalini nak cerita tentang rumah zazi di LJ setelah 3 tahun menghuni di sana. Banyak la perubahan yang berlaku berbanding sejak aku masuk dan perlahan lahan aku cukupkan untuk keselesaan sendiri dan juga penghuni yang lain. Tak perlu berkira untuk keselesaan sebab masa banyak diluangkan di rumah sini berbanding rumah di ganu. 

Yang dah ditukar dalam rumah ni tikar getah dulu kaler biru aku tukar kaler kayu nampak cerah sket rumah. Tapiiiiii kalau ada serangga mati atau semut dan habuk jelas nauu nampaknya. Memang kena sapu rumah selalu sebab banyak serangga even dah pasang netting hijau kat luar rumah. ,

Memandangkan sejak mula masuk sekolah kipas kat rumah berfungsi 1 je aku pon beli lah kipas syiling yang baru. Dalam 2 3 bulan je elok tetiba rosak. Hampeh betol dah la siang di LJ ni panas membahang lain macam je. Next kami beli kipa dinding pulak bau je beli sebulan ni. Harap mampu bertahan lama jugak. Kalau problem jugak next year kita beli ekon. Tudiaaaaa.. 

Ni ruangan dapur rumah kami. Walaupon ada meja kerusi tapi kami lebih gemar makan di ruang tamu sambil tengok tv. Peti ais kami ada sorang satu. Aku punyer yang depan sekali tu. Cukuplah untuk simpan stok makanan bulanan. Bahagian memasak pulak sempit sebab terhalang ngan mesin basuh. So setiap kali nak masak memang sorang je boleh masuk dapur kalau tak nanti jem. Nasib badan semua slim slim boleh menyelit kalau nak guna sinki. Dapur gas pon kami ada sorang satu jugak. 

Ni bilik kecil zazi di LJ. Nampak tak perubahan berbanding waktu mula mula masuk sini. Aku datang sarawak ni bawak 1 beg tarik tu jer. Nanti nak balik semula ke semenanjung mau nyer 1 kontena mungkin. Hahahaha.yang penting aku masih pakai lagi cadar buah buahan yang mak kasi untuk ceriakan bilik ni. Cermin solek tu aku angkut dari bilik kakros selepas dia pindah. Dan rak tu aku beli senang nak letak barang terutama buku buku yang makin berlambak tu. Nanti nak kena bawak balik la separuh yang dah baca.

Oh ya! Langsiaqq aku dah tukaq baru dah uolssss.. yang lama tu nipis dah duk kena cahaya matahari dan kaler pon dah tukar jadi putih. Aku recyle jadi skirting meja murid tahun 6. Yang baru ni agak tebal walaupon nampak lagi tu cahaya matahari dan malam tak la banyak sangat angin sejuk masuk. Malam di LJ sejuk nauuu sampai mencucuk ke tulang sumsum. 

Ni keadaan rumah zazi masa 2015. Makin okey dan selesa di rumah sini sekarang. Apa yang tak cukup kita cukupkan perlahan lahan. 


No comments: