Sunday, February 12, 2012

Tips blogging: Tanya kawan

Ramai member-member aku dah makin slow ber-blogging sekarang ni. Aku tanya, "kenapa lama tak update blog sekarang?" atau "mana belog kau ni? Dah tak ber-blogging ke?".

Mereka jawab " kalau aku update bukan ada orang nak baca pon. Sendiri update sendiri baca".

Pertama sekali kau kena chek, pasai apa kau blogging? Kena ada tujuan jugak. Kalau setakat nak suka-suka update lepaskan geram kat seseorang atau citer hal kau ngan kekasih ati atau entry syok sendiri tentang apa aktiviti kau setiap hari dari pagi sampai malam memanglah orang jarang nak tengok lainlah kalau kamu tu artis, blogger femes macam Hanis Zalikha, Fatin Liyana atau Irine Nadia.

Kalau ase nak ada orang baca blog kau, try tanya member yang kau rasa-rasa ada yang ushar blog tu. Tanyalaha "Eh, blog aku okey tak?"

Kalau kawan aku, aku tanya macam tu mesti dorang respon.

"Zie, buat satu perenggan tu ayat pendek-pendek dah la. Aku tak larat nak baca satu perenggan panjang-panjang"

"Wey, taruk lah gambar banyak siket kat blog kau tu, orang lebih suka tengok gambar dari baca"

"Eh Azie, nanti buh gambar aku dalam blog kau eh. Aku kan ensem" (mantan KK aku punya ayat).

See. Kalau tak tanya pendapat pembaca blog kita memanglah kita tak tahu kan pe pembaca nak, macam mana nak kasi menarik dan sebagainya. Aku pon ada gak buat entry syok sendiri dan kompem-kompemlah tak ada orang baca apatah lagi nak komen entry tu. Tapi sekali sekala boley lah nak syok sendiri.

Bagi aku, aku tak kesah pon ada orang baca ke tak, ada orang komen ke tak, ada orang mai ke tak kat http://shazika.blogspot.com ni. Sebab tujuan aku berblog untuk tulis catatan aktiviti yang aku wat jadi satgi kalau aku dah tua aku boleh ushar balik blog ni tayang kat laki aku ke, anak-anak ke, cucu-cucu pon boleyyyy. 
Macam dia ni. ceeramoon

11 comments:

Rin Saharina said...

btol tu dear.rin pun xksh la org nak bca ke x.sbb nnti anak cucu yg baca.kihkih :)

shazika said...

saharinasaharudin:

btol tu rin. hepy blogging. hehehehe

Nana said...

cer kita blaja drpd blogger2 yg femes..mcm ayam ayeem,hamzah ian,faiz tapit..dorg ada cara tersendiri na tarik follwer..cer tengok,n blaja dr cara penyampaian tu..

mie said...

pesal gue terasa ni...
ehehehehee

sugar2 kapas strawberry said...

thats why kite suka taip pendek-pendek.huhuhu.tak suke sgt bc entry pjg2

Budak Baik said...

amboi, tempias nih.. haha

shazika said...

budak baik:

eh. tak la.

Kira Kekuri said...

btul jg tuh, sy da lama x update. hehe

Khuzrin Kamarudin said...

Hahaha. Cerita pagi berak cair, masak nasi separuh masak, petang dating dengan pakwe kat longkang, malam kena kejar anjing kurap. Siapa nak baca kan? Kan? Kan?

One more.. terlalu banyak widget boleh buat orang sakit hati. sape nak baca kan?

Sneakers Rare said...

Akak, bleh tnya tak? pa link untuk cari calendar utk letak kt dlm blog nie?

shazika said...

calendar?
maaf akk tatau la nak wat cemana. T__T tak reti sgt pasang widget2 kat blog ni