Friday, September 23, 2011

Sekarang aku dapat rujuk makna disebaliknya


Salam buat semua readers. Sebelum mulakan entry ni aku nak kamu teka apa gambar kat bawah ni?

Guess what?

Diari? Buku nota? sejadah? Hantaran kawen?

Sebenarnya gambar yang kat atas tu adalah tafsir al-Quran yang pertama dalam hidup aku. Dah lama giler aku nak beli tafsir al-Quran. Aku dah ada al-Quran kecil yang aku guna sejak zaman sekolah lagi tapi sekadar baca al-Quran tanpa makna aku ase semacam jek. Memang dari dulu lagi aku nak nak tafsir. Tapi tu la manusia. Baju dekat seratus boleh beli tapi benda bekalan hidup macam ni sayang duit nak beli.

So, hari tu jalan-jalan ngan Ruby kat jalan TAR aku terdetik hati nak beli tafsir al-Quran. Ruby pon memang dah tau aku memang dah lama nak tafsir al-Quran cuma tak terbeli jek. Jadi, melangkahlah aku ke sebuah kedai buku agama secara spontan.

Mula-mula aku belek tafsir yang biasa orang guna. Tiba-tiba terpandang satu tafsir kaler pink cover baldu. Cepat je tangan aku terus capai yang tu sebab kaler PINK!Tanya harga: RM60 mmmmmm..

Berbelah bagi hati aku masa tu nak beli yang lain atau yang tu. Sebab bajet RM50 jek. Ada jek tafsir yang bawah RM50. Dalam hati aku cakap kalau benda lawa tapi aku tak guna sia-sia jela. Sebab lama sangat aku tak dapat nak buat keputusan lagi, aku tarik Ruby nak kuar dari kedai tu. Tiba-tiba....

Pak cik kedai tu mai. Dia tanya berapa aku nak. Ruby runding harga RM50. Pak cik tu terus ok. Syiookkkkknyerr. Aku dapat jugak tafsir al-Quran sejak sekian lama. Kaler pink plak tu. Tengkiu Ruby tengkiu pakcik.

Bila aku malas nak baca belog malas nak baca novel cecelia ahern aku tu, aku pon tengok-tengok la jugak maksud yang ada dalam al-Quran tu. Last pesanan dari aku: Jangan sayang duit untuk beli benda penting bekalan hidup macam tafsir al-Quran ni. Yang paling sedih, al-Quran pon tak de dalam rumah apatah lagi nak baca. Renung-renungkan dan selamat beramal.

7 comments:

Rin Saharina said...

cantik :)

sugar2 kapas strawberry said...

kita pon dah lama nk beli tafsir AQ.sedih jugak baca quran yg taktahu maksud :(

Cik Suheela said...

lawanya tafsir tu..kita pon nak carik satu..yg kecil dan boleh bwa kemana2..

nidapink90 said...

chanteq la.. suke2

iqin.anak.ummi said...

betol tu..bila kte dpt bli bju yg cntik n kita suke, mesti salu nk pakai..cm tu jgk ngn Quran, dpt bli yg kita dah jatuh hati pndg petama, mesti rjn nk mmbaca, insyaAllah.. slmt beramal, shbtku syg~ :)

Mek Onie said...

wah,cantik...warna pink...

lisa min said...

betul. kadang tu al quran tu sekadar perhiasan di rumah tnda dia islam. tapi tidak mengamalkan. wallahualam.