Saturday, February 20, 2016

Luahan


Assalamualaikumm...

Bila duk LJ baru aku rasa perasaan macam mana orang tido dalam kelaparan. Kenkadang balik sekolah letih sangat sangat dan lapar. Nak masak tak de tenaga dah nak bersilat kat dapur. Pernah aku balik sekolah terus baring  atas katil dengan harapan nak rehat sekejap. Tapi terus tertidur dengan tudung masih lengkap di kepala dan sarung kaki pon tak cabut lagi.

Aku jugak pernah tidur dalam kebusukan. Pernah beberapa hari tak de air. Memang kebiasaan kami ada buat simpanan air. Kami tadah dalam botol minuman. Punyerlah jimat air, mandi awal pagi basahkan badan cuci muka dan gosok gigi jer pastu gi sekolah.  Balik sekolah opkos la tak mandi dan basahkan balik sebelum pergi kelas malam. Kang kalo ticer busuk kesian la pulok murid murid. Hahahaha. Bila dah 2 3 ari 'mandi' tak basah kepala opkos la busuk gatal dan berkelemumur. Tulah pengalaman aku tido dalam kebusukan. Bila dah ada air, aku bantai mandi puas puas.

Aku tak salahkan keadaan kat sini. Memang lumrah di Lj bila hujan lebat atau kemarau, air tak de. Kena cuba la sesuaikan diri. Tapi bila time ada air, tudiaaaaa air keluar dari paip umpama air terjun. Sampaikan tercabut kepala paip nak kata betapa laju nyer air berlumba lumba masuk baldi. Tapi kalo time tak de air, melangut la ko tunggu tepi baldi tak de setitis air pon keluar.



No comments: