Tuesday, May 4, 2010

Petir di Kuala Lumpur


Saya nak kongsikan pengalaman saya pada minggu pertama berada di Kuala Lumpur. Benda paling dahsyat yang amat sangat saya pernah lalui adalah petir dan guruh. Kalau kat kampung saya tak pernah rasa betapa kuatnya petir kat Kuala Lumpur ni. Pada 1 petang saya balik kelas terus tidur. Room mate saya pon tidur. Tiba-tiba, PANG! bunyi kilat macam nak tercabut jantung, bergegar tahi telinga, kuat giler. Saya terus bangun melompat ke katil room mate yang sedap je tidur lena.


Suasana masa tu macam berada di Gaza. Situ sana sini bunyi kilat dan guruh. Masa tu rasa macam saya dah nak mati, mulut kumat kamit istighfar. Lepas hilang semua bunyi kilat tu barulah hujan lebat turun. Tiba-tiba teringat masa Tingkatan 3 Cikgu Geografi saya, Encik Ahmad Pauzi ajar pasal fenomena kilat yang berlaku pada waktu petang di Kuala Lumpur. Dulu buat don noe je sebab tak pernah alami keadaan ni.



Bila dah beberapa bulan tinggal di sini saya rasa dah biasa tapi kadang-kadang kalau tak ada orang kat bilik saya, saya akan pergi bilik kawan. Tak berani nak duduk sorang-sorang dalam bilik ketika kilat. Seram!



1 comment:

Anonymous said...

weh sgt scary weh!! time uh ak se cam kiamat sudah dekat jek..hohoh..faten ko taw la dy cne an...taw xpe..kat KL kilat dy sgt3 scary...