Thursday, May 6, 2010

Latihan kebakaran


Semalam loceng asrama bunyi kuat sangat. Dah la lama dia berbunyi. Saya tengok jam, baru pukul 3.30 pagi, takkan awal sangat subuh. Mula-mula saya was-was la nak buka pintu bilik nak jenguk kot-kot la betul ada latihan kebakaran sebab ketua blok dah bagitau akan adakan latihan kebakaran secara mengejut.



Ha! Memang mengejut lah ni. Apa lagi, saya pon kejut room mate terus sarung sweater dengan tudung keluar selamatkan diri. Lampu kat koridor semua dah ditutupkan. Gelap la nak jalan turun tangga. Nasib baik dalam mamai tu masih teringat ada tahi kucing kat koridor dan mesti bajet jangan pijak.



Sampai kat kawasan lapang untuk berkumpul, ketua aras diminta chek semua ahli aras. Tapi ketua aras tak ada. Alamak, ketua aras masih tidur dalam bilik. Bila pegawai bomba datang chek didapati 4 orang budak aras saya masih berada dalam bilik.



Alahai, dah rentung kawan-kawan saya. Kami semua MESTI keluar daripada hostel dalam masa 4 minit. Tapi orang yang last keluar dari hostel mengambil masa 30 minit. Wohaaa. Rentung la semuanya.



Macam-macam ragam saya tengok. Ada yang pakai tuala sahaja untuk tutup kepala, ada yang pakai jubah yang lawa, ada yang bawak nota, ada budak lelaki siap pakai songkok (baru sudah solat tahajud kot) nasib baik tak ada perempuan yang keluar pakai kain telekung. Semua orang pon dalam keadaan kalut akan capai je barang yang perlu untuk selamatkan diri.



Selesai diberi taklimat semua balik ke bilik masing-masing dah nak pukul 5 pagi. Nasib baik bentuk tahi kucing masih tidak berubah walaupon orang berjalan dalam kegelapan.




No comments: