Saturday, May 8, 2010

Metabolisma tinggi penyebab kekal kurus?

Cikgu saya pernah bagitahu kenapa saya tetap kurus walaupon makan banyak tapi badan masih kerempeng. Sebabnya adalah saya mempunyai metabolisma tinggi. Jadi, makanan saya makan cepat hadam dan tak sempat nak jadi lemak. Berat badan saya masih kekal 37 kg walaupon selalu makan.


Saya dah pernah tanya blogger macam mana nak tambahkan berat badan. Cara yang blogger bagitau semua saya try kecuali minum weight gain sebab ramai yang komplen minum weight gain bukan naik terus berat badan. Kena minum bertin-tin baru ada perubahan, tu pon siket je la naik. Sedih tahu bila balik kampung sedara mara, jiran, member lama semua kata "Azie, kurus nyer." Sigh.





Kawan saya juga ada bagitahu, dulu dia kurus jugak. Tapi lepas stop bersukan dan olahraga badan dia mula naik. Saya pon try stop bersukan, memang tahun-tahun sebelum ni saya join olahraga dan tahun ni saya tak libatkan diri langsung untuk acara hari sukan. Dengan harapan berat badan akan naik. Tapi tak ada perubahan pon. Seorang lagi kawan saya memang aktif sukan dan bila dia dah tinggalkan sukan badan dia dah mula berisi siket. Tengok gambar dia kat FB memang nampak sedikit berisi daripada zaman sekolah.




Macam mana ni people. Any idea?



47 comments:

Siti Safiyyah said...

ok pe kurus ? banyak baju leh pakai..hehe

TeRRoRRiZZ said...

jom buat transfer lemak......
awk nak naik berat badan.
saye pulak nak turunkan berat badan...

nIsYa said...

uwaaaaa!!!!

nak kurus..
nak kurus...

jom tuka badan heheee

:)

[z@ck] said...

kawin je la dik...lepas mengandung mesti gemuk..hahaha

Anonymous said...

kena kawen kot!ngeeeeeee

Shuk said...

tidak...kita serupa..huhu~
yeke metabolisme tggi wat berat bdn x naik?
berat sy smpai skrg x lepas2 50kg >_>
nak kate makan, hari2 mkn..

shazika said...

siti: baju senang cari. seluar plak susah cari

shazika said...

TeRRoRRiZZ: wohaa..kan best kalo ada mesin transfer lemak

shazika said...

hanie@nisya: aku nak berisi..huhuhu

sis z: amboi akak..akak kena kawen dulu

AyanaAsham: ha, kamu pon sama ngan sis z

shazika said...

Shukor : uhukk..kita serupa dong~

Fatin Aliyya said...

mak cik azie syg, kalo buleh nak jek aku bluetooth aku nyer lemak2 ni dkt ko.aku pon nk kurus.ko leh berisi sket.hehe

aku aser..kalo kes neyh asernyer pas kawen kot br naek.maka, cpt2lah sket yer.ak x sbr nk mkn ns munyak.ngeh2.=D

- said...

alamak! kita serupa!
eceh! haha
org pun kurus ni!
makan banyak, yang "keluar" pun banyak!
huuuu~~
kalo da dapat tips gemuk, gtau org k?
heeeeee~

shazika said...

kutin yaya:

tak mau la naek lepas kawen. huwaaa..sian laki aku nnt

shazika said...

cik gadis:


okey..nnt sy gitau.sy sendiri pon tak naek2 lagi nih

b said...

haha.. btul ckp TeRRoRRiZZ tu...
kalo la dpt transfer lemak.. i dgn berbesar hati derma lemak kat shazika! hehe..

xpe, pelan2 la... i ada makcik ni, dia kurus cam shazika jgk msa muda2 dulu... tp pas dia kawin n ada anak, badan dia bkn main lg mantap! :)

Mcjust said...

makan fast food banyak-banyak! bila agak-agak dah naik sikit tu berenti terus. kawan saya ada yg buat macam tu, berkesan.

qiStina said...

ala azie, jgn rsawla. troskan mkn byk2. mcm qiss kn, dlu xnaek, tp skrg dh tnjuk progress dh. :) even naek 1kg pon kre bgusla tu :D mkn je byk2. :>

Encik Psychopath said...

nak berat kawen la....

Admin said...

sweet jek tuu.. =))
kte lak duk pning nk kruskn bdan nei..
huhu xbjaye2..adehs~

Neo_matrixzz said...

nak sikit metabolisme tu..

lieya orange M.I. said...

...hehee, susah kan kurus sgt un susah, gemuk cam lieya pun takmau gak..hehehee

ILA HonEyBuNNy said...

ngeh3...tol tu..lps kawin mb naik..ila pn xnaik2 neh..hahah..xbesar2...huhu

shameel Iskandar said...

nnt kalo gemuk menyesal plak. heheheh. Yg ptg kekla sihat tak kira gemuk atau kurus. Jaga pemakanan dan bersenam( bkn sebb nak kurus atau gemuk tapi nak sihat)

LepLop said...

Mak aih 37 kg? kurusnyeee
hahaha.. makan banyak3 sket..
tambah nasi kalau boleh tambah..
hehe

Milimilo said...

aku 38.tp sbb pendek,so xnmpk kurus sgt.hihi.xpyh susah2 nk naikkan brt bdn,xpe je kurus,yg pnting sihat.

shazika said...

Tapi..sy syukur skrg sihat. yg x bestnyer dorg ejek saya, 'kering'

fiza said...

nice sharing.

Anonymous said...

no idea
sebab aku pon sama spesies dengan ko
hehehe




Hot!: Ciri Wanita Idaman Lelaki

cik FS said...

sy plak dr kecik smpy bsr chubby.. pn asyk kna ejek jgk.. haha.. org.. klo da nk mngata, kurus ke, berisi ke mmg kne je.. hehe

shazika said...

fiza: ur welkem..ngee~~

shazika said...

fcc: huhuhu..sedey la cenggini

fatimah: sy ni masa baby je debab. skrg kerempeng :(

Razman said...

try mengandung. kopem naik.

ParkAir said...

rasanya ikut umur jugak. 2 taun lepas aku 59kg. sekarang dah 72kg. member aku cakap memang sebab metabolisme dah kurang sebab umur meningkat.

lagipun aku makan memang banyak pun.. ;)

Unknown said...

uh jom tuka badan jom. nak kurus hahahahahaXD

dulu masa bunbun kecik, sgtlah kurus, dah besar jadik gemok lalalalalala;P

kirenye kite ni terbalek la kan? huhu

kuyam said...

hurm,my sis pun ada prob nk naikkan berat bdn jgk..eheee
but then she said,xpe la nanti lepas khawin naik la berat bdn kot

so,I suggest u khawin
hehehe :D

|.a.r.i.e.z.a.| said...

try la weight gain tu. lain org lain effect. kot2 ko mkn cpt naik. lain org kan lain tahap. well kalu naik ckit2 pun, tu lg bgs dr naik mendadak. tak bagus..

aku jeles! aku nk kurus mcm ko!!!!

e.l.i.z.@ said...

alamak..k.eli xde idea la pulak mcmana nk naik kan berat badan..tp bg k.eli kurus lg ok drp gumuk..gumuk pun susah gak nk turun berat..k.eli ni kategori biasa2 je tp stil rasa nk kuruskan lg badan

ika yunos said...

bahaye ke kalau metabolic rate tinggi. ok what kururs.. hehe minum susu weight gain lah hehe

zurinagaffar said...

hayy shazika...saye seorang yang gemuk...!!!! haha....xdek pe advice...senanh jek nak gemuk...hati senang hari2....sure sehat pnye...weeeeeeeeeeee(^^)

Anonymous said...

ouh dear.. same prob with me, my BMI sgt rndah.. wuwuwu

Chaon Cornerz said...

susah nak naek kalo dah metabolisme tinggi.. hohho.. try la weight gain..

Nur Hawa Mohd Zin said...

yang ni betol..sebab doc pnh ckp..huhu

shazika said...

my dear readers..
tak ramai yg berjaya ngan weight gain tuh.
saya takut nak try

Crafty Adam said...

bile dh lepas 40kg senang je naek hehehe :D nk smpai 40kg tu yg susah cket.. mkn aje la huhu~

Fontonk said...

samelha kite tak gemok2 even makan lembu sekor
saya rasa kena pegi cabut gigi susu baru gemok kot

yaya said...

i pon same. makan 1 tong pun badan xjadi tong jugak. xtau la bila boleh naik. tapi kalau masa lepas skolah dulu duk rumah makan tido, makan tido mmg naik sikit la 2-3kg. but its not good habit ok.

Hazzy Ishak said...

jelesnya tgk org kurus...