Friday, August 4, 2017

Tiada pakaian



Pagi tadi kelas aku start lewat jadi aku bercadang la nak balik rumah dulu untuk masak. Baru je keluar bilik guru aki terdengar ada orang meraung dekat asrama. Terus aku tukar langkah pergi ke asrama. Sampai sana aku tengok seorang anak murid tahun 1 sedang menangis marah marah kat diri sendiri.

Ticer: kenapa ni tak pergi gelanggang? (Sepatutnya tahun 1 ada kelas PJ masa tu ngan cikgu Hafiss)

Messi: tak ada baju sukan saya (sambil nangis ngangis)
Ticer: ni baju yang kamu pakai ni.
Messi: ini baju semalam. Baju sukan saya basah.

Semalam hujan tetiba. Mungkin lupa nak angkat sebelum tidur habis seluar ngan baju dia basah. Alahai budak ni. Tu je baju yang dia ada untuk sukan. Kesian pulak menangis nangis tak de baju pastu tak nak pergi sekolah. Aku pon pergi gelanggang tanya murid tahun 1 siapa yang sudi pinjamkan pakaian sukan untuk Messi. Berebut rebut semua nak pinjamkan. Aku pilih seorang jer lah. Tapi Messi tak nak pulak pinjam baju orang. Aduiiii.. buntu aku macamni.

Aku tanya Messi baju apa je yang dia ada sekarang. Kami pergi selongkar almarii. Yang ada dalam keadaan bersih sekarang baju tshirt sehelai dan seluar jeans. Pakaian tu selalunya dia pakai untuk pergi gereja. Aku gitau Messi pakai jerlah seluar jeans pon pergi sekolah daripada tak de pakaian pastu tak pergi sekolah. Mula mula dia takut nak pakai sebab takut cikgu marah.

Kebetulan pulak cikgu Hafiss datang asrama time tu, aku mintak tolong dia pujuk juga. Barulah Messi nak pakai dan pergi sekolah. Fuhhh legaaaaaa.. aku mintak Hafiss yang bawa Messi pergi kelas sebab aku nak balik rumah masak dulu. Hahahahaha....  

No comments: