Friday, August 4, 2017

Gaduh



Setiap pukul 3 petang murid akan ke dewan untuk  belajar sendiri dan dengan pemantauan seorang guru. Petang tadi giliran aku bertugas. Selalunya murid tahun 1 takkan ada kerja sekolah so aku bagi tugasan membaca fonem dengan bantuan murid murid lain yang tiada kerja sekolah. Daripada dibiarkan bermain buat bisimg lagi eloknya belajar membaca.


Sedang aku sibuk perhati murid membaca, tetiba ada murid mengamuk nangis bawah meja.


Pulak dahhhh...


Puncanya bergaduh main ejek mengejek. Sambil otak aku ligat berfikir denda apa nak bagi kat dorang ni, aku tarik murid yang bawah meja dan panggil yang ejek tu ke tengah dewan.


Pada mulanya aku plan nak dorang salam mintak maaf jer. Ntah camne tetibe aku dapat idea suruh dorang mengadap sesama dorang dan saling berpegangan tangan sampai waktu belajar habis. Pastu aku sambung ajar murid tahun 1 membaca.


Tak sampai beberapa minit salah sorang yang berpegangan tangan tadi enggan pegang tangan dah. Aku apa lagi terus jegil mata paksa pegang tangan. Berani kau memberontak ngan ticer ye.

Pastu dalam 10 minit camtu eh eh boleh pulak 2 orang tu borak borak ngan gumbiranya. Tapi tangan masih berpegangan la. Tadi kemain lagi bergaduh.


Hurmmm..budak budak biasala tu. Cepat jer berbaik. Yang stressnya cikgu yang makin menua ni la gara gara nak mendidik anak anak murid untuk behave. Huhuhuhu....

No comments: