Tuesday, May 17, 2011

Kepelbagaian etnik di Malysia dapat aku merasa pakai baju tradisional kaum lain


Aku bertuah berada dalam susana tempat aku belajar yang mempunyai pelbagai kaum dan budaya. Sejak junior aku masuk tahun lepas bilangan pelajar sabah dan sarawak meningkat. Ada pelajar muka dia macam melayu tapi sebenarnya bukan melayu dan ada jugak muka macam cina tapi sebenarnya bumiputera. Macam-macam kaum ada kat tempat aku belajar ni ada kadazan, iban, bidayuh, India, campuran mat salleh ngan cina, campuran india dan iban dan lain lain lagi. Sehinggakan diadakan satu hari yang dinamakan Hari Etnik.



Kolam ni hasil tangan pelajar pelbagai kaum. Bukan pelajar India je yang buat tau. Kreatif mereka ni semua.


Walaupun Hari Etnik dah lama berlalu tapi aku nak citer jugak kemeriahan sambut hari etnik. Satu Malaysia. pada hari tu aku pinjam baju ngan sorang kawan India. Aku pakai punjabi.  Tengkiu Lalitha bagi pinjam punjabi awak. 


See. Melayu pakai baju kaum India. India pakai baju kaum Cina.


Bumiputera sabah dan sarawak. Cantik baju dorang. Ngan manik-manik semua.



Bersama junior saya. Mereka pakai sari semasa buat persembahan tarian tradisional India. Dapat johan.


Kaum cina pakai baju kebaya dan punjabi.


Kami pakai punjabi.






Seronoklah dapat sambut hari etnik. Aku dapat kenal ngan macam-macam kaum kat IPIK ni. Dapat jugak merasa pakai pakaian tradisional kaum lain. 


4 comments:

cik fara said...

yay ! 1 malaysiaa :)

Senorita Nadira said...

pinjam se baju punjab nk wat rayer !!

★*:′貝殼●笨●丫头│.·│.· said...

azizah u look nicee with the punjabi! : )

Pukka said...

Ada yg lucu dgn gambar busana sari India diatas....(maaf) menggunakan jilbab jelas bukan busana asli tradisonal India.

Busana asli daerah tradisional Indonesia pun sekarang mulai tergerus oleh Jilbab & busana sektarian Timur Tengah. Mengapa wanita muslim Indonesia dahulu bisa menggunakan busana adat & menggunakan kerudung sbg ciri khas wanita muslim Indonesia.

Penggunaan kebaya, sanggul dan lain2 sudah tergantikan dengan busana Arab. Sangat menyedihkan....

Bangsa yg besar adalah bangsa yg BISA menghargai Sejarah, Budaya & Para Pendahulunya....