Wednesday, May 11, 2011

Kalau kau tak singgah blog orang memang orang tak singgah blog kau


Sejak akhir-akhir ni aku jarang update blog dan akibatnya trafik blog aku sikit je. Syukur sangat-sangatlah akalu ada orang mai jenguk blog ni walaupun sorang je dalam satu hari. Salah aku jugak sape suruh tak update blog. Takkan orang nak datang banyak-banyak kali baca entry yang sama je. Lainlah kalau blog aku popular macam fatin liyana, hanis zalikha, nurul badiah, dll. Shazika Shahrim???

Jadi kalau nak orang datang blog kamu, kamu kena:



1. Update blog selalu
Janganlah dan berkurun baru nak update. Mesti orang akan ingat kamu dah berhenti dari arena blogging. Aku pon penah jugak lama tak update sebab sibuk dan internet tak de.


2. Blogwalking
Macam aku gitau tadi lah. Kalau kamu melawat blog orang nanti orang datanglah blog kamu. Tingalkan jejak kat chatbox atau kat ruangan komen kasi pemilik blog tu tahu kamu dah singgah blog dia. Itu lah salah satu fungsi shoutbox.


3. Komen blog orang
Selalu-selalulah komen blog orang jangan nak harap orang je komen blog kamu. Salah satu cara aku nak pergi link ke blog orang adalah melalui link blog yang orang komen-komen kat entry. Nampaklah siket keikhlasan orang tu mai blog kita dan baca entry kita yang ntah pape tu.


4. Blog jangan berat sangat
Yang ni memang aku hangin. Aku tengah eksaited nak baca blog tu tapi lama giler nak tunggu loading siap. Ngan gambar yang berat pulak. Kecikkanlah siket kebesaran gambar tu. Senang nak loading pastu blog tak de lah jadi berat sangat. Lagi 1, kurang-kurangkanlah widget yang tak berkenaan kat blog kamu tu. Semak satu hal, lambat nak loading pulak.


5. Letak gambar kat entry
Kenapa aku suka blog perempuan? Sebab pompuan suka taruk gambar lawa-lawa kat blog. Sebab tu aku suka gi blog yang ada gambar macam fatin liyana, hanis zalikha, maria Elena, nurul badiah, nurul cakap-cakap dll.



Lama giler kot aku tak update sampai tak de orang nak mai blog ni dah. Nampaknya aku kena praktikkan 5 cara di atas untuk kasi jemput balik orang mai blog aku. 

16 comments:

deDetz said...

hehehe..ok tu kak..
jom praktikkan!! =)

pelangi chenta said...

batul tue.
kalau xsinggah blog orang..orang pun xnak singgah blog kita.
yg penting tinggalkan jejak kan
=)

Unknown said...

betoi3. kalau blog bes insyaALLAH ada jaa org datang. godek entry2 lama. haha

Khairul Onggon said...

Tips tu mmg betui. Setuju sangat2.. Syaa pun blogger poyo yg sangat bz dengan kerja2 urusan negara hehehe.. :)

nidapink90 said...

:D

Aisyah Hasanah said...

Betul jugak!! klu mcm tu mai blog cek ni dulu..=hhhahaha

Tauke Budu said...

ok lagi satu tips kalau nak sentiasa ada org melawat blog kita even kita tak update...kena pandai main SEO lah

cikwawa said...

singgah jangna x singgah. azie aku dah jumpa dah yang aku tanye pasal nuffnang tu. :)

Mama Ta said...

blog jangan berat sangat and suka blog perempuan? kita sama! :)

lieynanilaz said...

tips yg bagus utk saya yg newbie ni...:)

Anonymous said...

pehhhh, nak famous macam lu azie.. hahaha

zeeLa-AtiE said...

wey betol!!lamer tak hupdate langsong owg tak singgah blog aku ;(

Fieza Sani said...

malasnye nak blogwalking.. T_T

scya lollita said...

btol btol btol !
setengah blogger baru asyik mengharapkan orang follow blog dia tapi dia langsung tak buat apa2 . ramai yang macam ni .

cikNiarun said...

hehehe...ko kenapa malas sangat?sebok eh..ihihihi

Unknown said...

hye.... travel blog menarik tadi... tetiba sangkut at blog ni... so apa lagi..... follow larhhh.... btw singgah larhh blog http://shahirah-eyra.blogspot.com/ ni yehhh...... arigatouuu.....