Saturday, March 14, 2015

Masak dan makan

Assalamualaikumm..

Bertemu kita lagi di sini. Sekarang kehidupan aku dah banyak berubah. Kalau dulu di bandaraya macam macam makanan ada untuk di makan. Tinggal nak gi beli jer kalau ada duit. Tapi sekarang dalam hutan macam ni mana ada kedai. Tak de dah nak lepak kedai makan bersama kawan kawan. Semua kena masak sendiri. Kau tak masak,haaaa kebulur lah kau hari tu.

Waktu mula mula aku masuk sini secara koboi. Sebelum masuk hutan ni membeli barang barang keperluan diri dan barang makanan rushing giler main ambik jer macam main explorace. Dah sampai sini nak masak plak baru sedor bahan apa yang kurang.


Nak buat ayam masak merah. Baru sedor tak beli cili giling. Last last jadi ayam masak sos cili jer. Sadisss btol.


Ni antara bahan makanan aku. Siket jer tapi yang penting nasi kena makan walaupon sehari sekali jer. Ada sardin milo nestum susu dan tea. Ada lagi barang lain mcam beras gandum gula dan garam aku letak dalam container.


Ni antara makanan yang aku masak dan sempat ambik gambor. Yang tak sempat tu sebab lapor sangat siap masak terus makan.

 Sekali jer pernah masak bihun goreng. Ni pon sebab ada lebihan bihun masa buat bihun sup. Aku pekik betol la kenapa rasa bihun sup aku buat dekat sini tak seperti yang aku buat kat umah semenanjung. Berbeza jenama bahan makanan kot.



Yang ni makanan paling sendu aku pernah buat. Memang selalu makan macam ni sebenirnya.. Nasi ngan kicap. Kicap ibarat lauk wajib setiap kali makan nasi.


Sedih jugak menghadapi realiti sekarang. Waktu rehat balik rumah nak kena masak makanan sendiri. Di sini tiada kantin. Murid murid makan kat dewan makan. Tapi cikgu balik rumah makan biskut je mampu. Sekarang aku dah tahu dah makanan yang sesuai untuk aku makan waktu rehat..


Tadaaaa... Roti canai segera! Geng laki bagi aku sebungkus roti canai segera. Dalam tu ada 5 keping. Nanti nak beli banyak banyak setiap kali rehat makan ni. Semoga lebih bertenaga nak ajor anak muid membaca phoneme. Hehehehe


Aku tak boleh gi kelas perut kosong pastu nak mengajar kan kena pakai otak dan suara. Kalo tak makan tak de energy memang lemau jela masuk kelas. Bila waktu tengah hari pulak bau ayam goreng dari dewan makan. Sedapnya anak murid aku punyer makanan..aku pulak letih balik sekolah kena masak lagi.


Pernah F mengadu kat aku. 'Syioknya kalo balik balik umah ada makanan dah bini masak siap dah'. Hahaha..masalahnya tunang dia tu pon cikgu.


Sekarang aku dah tau dah nak bagi mudahkan aku lepas waktu sekolah boleh makan terus. Waktu aku tak de kelas aku balik rumah jap masak nasi pastu keluarkan ayam atau sosej pastu nanti balik sekolah terus masak tak yah nak tunggu ayam lembik. Makan masa pulak nanti. Untong sekolah tepi rumah. Hehehehe..


Ni pulak nasi goreng geng laki masak. Kenkadang mereka masak mereka roger aku suruh gi ambik makanan atau tolong mai hantar ke rumah. Main share share makanan.


Aku ni penggemar tegar roti gadenia. Kalau pagi pagi sebelum gi kelas makan roti dulu cicah milo. Memang kalau kat hostel atau kat rumah pon kena ada stok roti. Tapi dalam hutan macam ni mana nak dapat roti.. Sob sob sob.. Pastu masa balik dari cuti raya cina akak serumah aku ada belikan roti.


Harga roti kat kg aku 80sen jer. Sekali dekat sini harga dia 2 hengget lebih seketuii.. Mak aihhhh.. Mahaii nyerr.. Tak de nak makan roti sangat la aku  lepas ni. Cicah biskut dalam milo jer la mampu. Lagipon roti cepat expired tak boleh simpan sampai sebulan.

Aku masih duk try nak ejas menu makanan aku ni. Aihh.. Rasa macam makin kurus je ni. Tanjat family aku tengok nanti bila balik bulan 6 ni. Hehehe... Ok bye!






No comments: