Sunday, March 22, 2015

Jalan Jalan jumpa makanan di sarawak

Assalamualaikum..

Selama cuti ni aku tak balik semenanjung aku berpeluang ronda ronda sarawak pastu tengok budaya masyarakat sini. Dan tak lupa juga mencuba makanan yang femes yang mesti di cuba kalau datang ke sini.

Lets talk about fooooooddd...

Here we go!

 Nasi Lalapan. Femes sungguh di Miri ni. Kalau datang Miri mesti kena try makan ni. Dia satu set nasi putih pastu ada ulam ulaman, sambal, tauhu goreng. Pastu kita boleh pilih nak makan ayam ke, lele, ikan, sotong, atau udang. Makan nasi lalapan ni teringat masa makan pecel lele kat wong solo.


 Yang ini pula namanya pipus. Ada macam macam jenis pipus ikut apa jenis ikan yang digunakan. Pipus ni macam otak otak di semenanjung. Tapi bila aku makan pipus ni memang rasa fully ikan. Cara penyediaan pon di bakar macam otak otak jugak.

Haaa..yang ni la junior junior aku duk sebut katanya wajib try kalau datang sarawak. Mee kolok. Rasa mee di macam mee goreng indomee. Hehehe.. Makan dengan sup.

Masa pertama kali aku makan di kedai kat sarawak ni tatau kenapa orang sini suka minum lemon ais. Sampai aku pon terikut ikut. Kalau semenanjung orang sokmo oder limau ais kan. Bagus lah minum lemon boleh detox. Hahahaha..

Laksa sarawak aku dah try ngan Amna masa gi sogo. Pedassss.... So datang sarawak ni aku dah tak try. Rempah nak buat laksa sarawak jarang ada jual di semenanjung. Kena import khas dari sarawak.

Yang ni jerlah sempat aku try. Ikuti kisah pengalaman aku selama aku masih di sini. Hehehe..xoxo. Bye!


No comments: