Tuesday, February 17, 2015

Rindu suara azan


Assalamuaaikum..

Berada di sini sebagai kumpulan minoriti memang kena belajar terima agama dan budaya orang tapi agama dan pegangan kita jangan dilupa. Ingat tauuu..


Salah satu perkara yang aku sangat rindu sepanjang duk sini adalah nak dengar  bunyi azan berkumandang. Kalau dulu nak tahu waktu solat dah masuk kita dengar azan dari masjid berdekatan rumah atau hostel tapi sekarang mana ada surau atau masjid. Pastu masuk waktu solat memang beza waktu ngan azan dalam tv.



Dalam fon aku memang dah install siap siap dah apps waktu solat. Bila azan dalam fon berkumandang aku pasang volume kuat kuat kalau aku duk sorang sorang tapi kalau ada nonmuslim aku pasang slow je la letak fon dekat dekat ngan telinga.


Sekarang aku selalu kena alert ngan masa sebab masih tak dapat nak biasakan diri. Sepanjang masa aku pakai jam sampai bawak ke tidur. Sini gelap awal. Bila malam suasana jadi sunyi. Huhuhuhu..


Sekarang rutin waktu magrib ngan isyak aku dah kembali macam zaman di emaresem dulu. Alahai..rindu pulak zaman emaresem..


Lepas maghrib baca quran dulu pastu merenung masa depan sambil sambil wasap ngan kawan kawan  sementara tunggu azan isyak pastu sebelum tidur baca almulk. Syukur semua ni telah di diajar sejak zaman sekolah sampai zaman duk kat maktab untuk baca almulk setiap malam.


Bila bersendirian gini aku banyak berserah pada Allah jela. Kena jaga hubungan ngan Dia sebab tak de kawan dah di sisi untuk sama sama share suka duka. (T_T)~


#muhasarawak diri bukan muhasabah. Hihihi..


1 comment:

Sya said...

Woahhh, baguslah baca Al-mulk sblm tidur