Monday, February 18, 2013

Satu hari jalan-jalan di Kelantan


Assalamualaikum semua.
Yer...aku tau aku lama gilerrrrrr tak update belog. Malas nak ulas panjang cuma nak gitau aku baru je balik dari cuti raya Cina. Kami cuti selama 10 hari. Plan asal balik bercuti di Ganu pastu gi Kelantan pastu gi Kedah patah balik ke Ganu  last-last baru balik KL. Tapi plan bertukar tak jadi ikut Ruby ngan Naim gi Kedah atas sebab-sebab tertentu. 

Back to the topic. Seingat aku baru beberapa kali aku gi Kelantan tu pon gi ngan kereta. Tapi yang baru-baru ni aku gi Kelantan sorang-sorang naik bas. Kawan-kawan aku yang lain ermmmm moknik, cikwe, ise, ruby, tinton, naim, ikhwan, kaklong, pokdin, najwa, abang, aus (asenya dah sebut semua nama kot) dorang dah ada kat Kelantan dah. Dorang pergi panjat Gunung Stong. Aku tak ikut cuma bila mereka dah turun gunung baru aku gi Kelantan. 

Gambar cilok dari fesbuk Moknik. Tahniah kawan-kawan yang dah berjaya panjat sampai ke puncak.

Aku sampai Kota Bharu pukul 12.30 tengah malam. Balik umah cikwe tido terus then pagi tu lepas sarapan umah cikwe kami singgah makan lagi sekali kat kedai sebab nak makan nasi kerabu ayam bakar. Memang dari pagi sampai ke malam makan makan makan jer keje. Sedap ooo makanan kat Kelantan.

Kat umah cikwe ada cermin besor. Jom bergambar dulu sebelum gerak ronda-ronda Kelate.


Nasib la kalo gambor buruk masuk belog aku. Sori sori..

Lepas makan kami pon bertolak ke Rantau Panjang. Kat Rantau  Panjang aku dah pernah gi dulu lepas SPM. Aku ingat lagi lepas SPM aku keje aku dapat gaji pertama pastu aku folo rombongan tempat kerja ayah aku pergi membeli belah di Rantau Panjang. Ntah pape aku beli. Biasalah budak lepas SPM baru merasa gaji sendiri kejap jer habes duit tuh.

So, dah pergi lagi sekali ni aku berbelanja  50 hengget jer. Sebab aku rasa barang kat KL boleh dapat lagi murah seperti tudung di Jalan TAR dan baju-baju di Time Square. Atau mungkin sebab kepanasan sampai aku tak boleh pikir dah nak beli apa. So, melilau-lilau jer kat situ dalam pukul 2 gerak pergi umah Moknik untuk makan tengah hari.

Kat umah moknik makan makan dan makan lagi...

masing-masing posing elok nak ambik gambar kat sawah padi tapi tetibe pacat banyak gilerrrr naik ke kaki last last yang ni jer sempat snap..Cissssss....ni semua salah pacat.!!

Lepas makan Ruby ngan Naim gerak balik Kedah. Pastu malam pulak antor Pokdin dan Apiz kat stesen bas dorang nak balik Perak. Kak long naik bas balik KL.

Yang masih tinggal kami sambung perjalanan melilau ke Wakaf Che Yeh. Walaupon masa tu penat yang amat dah tapi pergi jugak Wakaf Che Yeh sebab tak pernah pergi. Pastu balik umah cikwe terbongkang tidoq letih ngat. keesokannya semua balik ke kampung halaman masing-masing. Begitulah cerita satu hari aku dan kawan-kawan jalan-jalan di Kelantan.


3 comments:

NinaAz said...

Selamat dtg negeri sayaaa. Hihihi. Bestkan????

shazika said...

NinaAZ:

ooo...nina ore kelate ko..best ngat kelate makanan best..!! Pasar malam pon sgt amazing...nnt sy cte ttg pasar malam pulok.

Unknown said...

follow ur blog