Wednesday, February 27, 2013

Mencari Mr. Perfect


Assalamualaikum semua..
Semalam aku pergi dengar perkongsian kat surau sebab tengok poster  yang ditampal tajuk dia agak menarik, "cinta adam dan hawa". Penceramah ni agak sempoi, bukan student maktab aku tapi maktab ipis. aku nak share lah kat kawan-kawan semua terutama yang sedang ber-couple atau teringin sangat nak kawen..emmmmm macam aku lah teringin sangat nak kawen muda tapi Allah tak izinkan lagi dan kecundang di tengah jalan. Hahahahaha padan muka sendiri.

Jadi, kenapa Allah tetapkan tu bukan jodoh aku dan belum tiba masanya lagi untuk aku bernikah.??

Mestilah ada sebab kenapa. Yang aku perasan mungkin sebab amalan aku tak cukup bagus lagi, solat pon tak awal waktu, ilmu fardhu ain tak cukup bagus lagi dan macam-macam lagi lah kot. Buat muhasabah kat diri sendiri dulu . Aku selalu sembang ngan roomate pasal jodoh. Roomate aku pon sama jugak ngan aku, nak kawen muda. Jadi banyaklah penambah baikkan pada diri yang sedang kami usahakan. 

Di dalam al-Quran,Surah an-Nur; ayat 26; Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: 
 
"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat,laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula,perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik,laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan,untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia."

Semua orang mahukan pasangan hidup yang baik kan. Kalau ada yang suka pada yang tak baik tu bawak-bawak lah berfikir sekejap. Kalau nak pilih pasangan, pilih yang yang baik baik. InsyaALLAH selamat dunia akhirat. tapi sebelum mencari pasangan yang baik, diri sendiri pun kena jadi baik.

Semalam penceramah kongsi  tips-tips memilih pasangan bagi muslimin. Sempatlah jugak aku salin.
  1. beragama Islam (muslimah)
  2. berakhlak 
  3. soleh dan  taat beribadat
  4. memiliki ilmu agama Islam yang baik.

Beliau pesan, 
" jangan kita mencari Mr. Perfect, tapi perfect kan lah diri kita ni dahulu."

Dan yang penting, jangan pulak  kita asyik sangat pikir tentang jodoh. Roomate aku cakap jodoh tu sesuatu benda yang tak pasti. Ntah sempat ke tidak kita kawen ntah ntah mati dulu sebelum kawen. Sebab tu kita kena fokus pada benda yang pasti iaitu MATI. Jadi, kita kena buat perubahan sekarang bukan semata-mata mendapatkan jodoh yang baik tapi untuk kita mennghadap Allah nanti di akhirat.
 Jom sama-sama kita perbaik diri kita untuk menjadi lebih PERFECT, Insha Allah....


2 comments:

dalisha said...

Yes dear... bagus pesanan tu.. kalau kita tak perfect macam mana kita nak org yang perfect sedangkan orang tgk kita pun tak perfect kan.. Semoga bertemu JODOH yang baik suatu hari nanti.. InsyaALLAH. amin

aw said...

Terbaik..