Friday, December 23, 2011

Mandi air mandian mayat


Dah hampir sebulan nenek kepada sepupu aku meninggal dunia. Semasa kenduri tahlil aku pergi tolong-tolong sediakan makanan. Pastu aku terpandang 2 tong berisi air kat atas rumah. Mak su aku cakap tu air mandian mayat tok (nenek sepupu aku). Jadi kenapa simpan lagi air mandian mayat tu?? Air mandian mayat tu ahli keluarga jenazah kena ambil simpan buat mandi dikhuatiri ahli keluarga akan teringat akan si mati. Jadi kena mandi air mandian mayat tu. Bukan mandi kesemua air tu cukup hanya 1 cebuk/ gayung air mandian mayat tu. Meremang aku dengar kena mandi air tu. Tapi sepupu-sepupu aku tak mandi pon dengan air mandian tu. Takut katanya.

Mak Su aku cakap masa tok ki aku meninggal dulu dia mandi air mandian jenazah tok ki. Kadang-kadang aku teringat jugak kat arwah tok ki dan mak long aku. Adakah sebab aku tak mandi air mandian jenazah sampai sekarang aku teringat-ingat???? Mak aku cakap dia pon ada guna jugak air mandian jenazah tok aku masa tok aku meninggal masa aku masih kecil. mungkin sebab tu aku tak teringat sangat kat arwah tok aku. Kalau tokki ngan mak long aku memang teringat-ingat. Wallahua'lam. Kalau ada yang sudi perbetulkan tentang hal ni. Dipersilakan...

7 comments:

SakinahSallim^^ said...

yeke zi? xpnoh dgr g eh. huuu. seram plop ase. haha

shazika said...

xtau lah betul ke dok tu kinah. aku pon was2 jugak nak publish citer nih

hafizah alias said...

serious eh azie? first time dgr. uuuu..meremang bulu roma den. hehe

Anonymous said...

ermm pndapat CK xyah percaya la bnde2 nie. macam karut jew..
maaf yew..just pndgn jep

diana lee said...

wahh..first time dgr..kpercayaan je kot..

Tulus Sweet said...

salam perkenalan sis..:)lam bab camni kita kena tanya pada ustaz2 yg pakar...kalau wat andaian nanti blh jadi syirik pulak..:)nauzubillah.

Unknown said...

wow..xpernh dgr psl nih....
kena google nih...

http://pulsowanie.blogspot.com/2011/12/aku-seorang-yang-memalukan.html