Thursday, October 6, 2011

Kenapa perempuan suka pakai tudung hitam?

Assalamualaikum semua. Sehat ke hari ni? amboiii.. baik pulak aku kali ni bagi bagi salam siap bertanya khabar lagi. Apa salahnya mulakan ngan sesuatu yang baik. Ha! Jangan lupa jawab salam pulak. Bagos. Macam tulah.

Aku ada terima satu soalan dari boys, kenapa pompuan suka sangat pakai tudung hitam. Jadi aku pon dapat satu idea untuk tanay member-member pompuan aku pasal jawapan bagi soalan ni. Aku buat survey siket tanya pendapat mereka kat fesbuk.



Antara jawapan-jawapan yang mereka bagi adalah:


1. senang nak match (padankan)ngan baju
Yup. Ramai yang setuju ngan kenyataan ni. Even kalau kamu pakai baju pink ngan tudung hitam its ok tak nampak weird (pelik) pon. Pakai baju ijau ngan tudung itam, baju oren ngan tudung hitam. Semua masuk lah.


see. Oren ngan hitam. Nampak okey je. Bayangkan kalau pakai baju oren ngan tudung hijau. Tudiaaaaa.


2. Senang nak bentuk
Aku kan selalu pulang ke kampung naik bas. Dan perjalanan yang aku tempuhi sangat lama sampai tertidur dari start bas gerak sampai la bas berenti. Opkos la masuk tidur tu kepala bergerak-gerak kanan kiri dan tudung pon turut sama herot. Bila pakai tudung hitam tak nampak obvios sangat la kerherotannya senang je kau nak bentukkan balik tudung tu (talking about tudung bawal).

And even kau tak iron pon tudung tu tak nampak sangat tudung kau tu berkedut kalau pakai tudung hitam. Siyes wa cakap lu.sebab tu kalau pi camping  masuk hutan pergi terjun tasik/sungai/ air terjun ke pompuan suka pakai tudung hitam.


3.Muka gelap nampak cerah siket
Betol. Aku ni gelap la jugak bila pakai tudung hitam tak la rasa sangat muka ni gelap. Bila pakai tudung kaler nion siket ase gelap ah.


4. Kalau kotor tak nampak sangat
Ni reason yang member-member aku bagi lah. Mungkin dia makan comot sampai tertumpah-tumpah tapi tak akan terperasan kalau pakai tudung hitam.


Dan. Kalau aku pulak nak start try tudung fesyen baru mesti aku akan start ngan tudung yang bewarna hitam. Macam pertama kali aku try nak pakai shawl, aku beli kaler hitam dulu untuk tingkatkan confident level aku.


Jangan kau tanya kenapa kalau nampak muka aku beza ngan sekarang. Ni muka zaman metrik dulu-dulu.


Macam tudung syria pon same. Aku start ngan pakai yang kaler hitam tu dulu baru beli kaler-kaler lain.

Tudung syria hitam pertama aku.


Amacam? Kamu suka tak pakai tudung hitam. Banyak lagi reason yang boleh diberi. Kebanyakkan lelaki tengok rimas pompuan pakai tudung hitam tapi pompuan mempunyai sebab mereka yang tersendiri kenapa mereka suka pakai tudung hitam. Aku pon sekarang cuba lah nak elak pakai tudung hitam tapi dalam keadaan kalut-kalut aku still akan sarung tudung hitam. Hahahaha. Tapi tak semua pompuan suka tudung hitam. Dulu aku pon tak suka tapi sekarang baru aku tau kenapa pompuan suka pakai tudung hitam.



so now u are realise the power of BLACK HIJAB?

14 comments:

ila said...

setuju dengan semua pendapat di atas.
sye pon ske pakai tudung itam

Anonymous said...

patutlah ko post tny knp pmpuan pakai tdg itam ritu ye.. :D

aku dari skola smpai zmn msuk ipt pakai hitam. duk maktab baru tuka2 mcm2 wane. btambah koleksi :D

shazika said...

sis ila:
yey kite geng. suka jgk pakai tudung itam eh

shazika said...

anon:

anon ni mesti slh sorg member aku kan. jom la kte try tuka2 kaler plak kasi match ngn baju kurung

Cik Siti Hajar said...

sng nak matching tu no 1 priotize...

aini kadir said...

btol!haha

yaya said...

feberet kaler ms skool n study dl. tapi skank dh up sket, pkai kaler2. tapi itam itu menawan lah. =)

Emancipated Pt Ltd. said...

kotor tak nampak. loike.! haha

sugar2 kapas strawberry said...

basic kaler..hehehe.sng nk matching

nidapink90 said...

hehe.. sorry, pendapat tu sume betul tp lau aku la kan, tudung itam dgn aku susah nak bentuk n nak jadi kecuali lau shawl je ok. lau tudung bawal itam x jadi tuk aku, muke aku jd x lawa.

Mario said...

saya tak pakai tudung...hehe

fi said...

dulu fyza sangkut dgn tudung bawal kaler cream jerk.. tp bila skali dpt pakai kaler itam, trus nampak muka..
mcm awak kata ler.. tudung itam boleh buat kita nmpak cerah :)

Unknown said...

tudung hitam nmpak anggun ja..:D..cewaaaahhhh...
Selamat Tinggal Dunia ©: Kenapa Wanita Agama Kamu Menutup Aurat?

LiNa_Pg said...

kak lina pun suka pakai tudung itam sbb sng nk match ngan baju..lagi satu tudung itam wat muka nmpk putih sket wakaka