Friday, November 26, 2010

Stop child abuse

Bila tajuk entry dalam bahasa inggeris aku terpikir, apa maksud child abuse? Penderaan kanak-kanak atau pembuangan bayi. Aku pon terus tanya member-member yang sedang online di facebook. Maklumlah, aku ni bengap siket english. :(



Sekarang aku dah tahu, child abuse tu bermaksud penderaan kanak-kanak.



Semester lepas, kelas aku kena buat ucapan dalam bahasa inggeris tentang apa-apa topik dan isu semasa yang berlaku sekarang ni. Salah sorang classmate aku, Pok Din telah memilih tajuk Child Abuse. Mula-mula aku dan kawan-kawan rasa tajuk tu kelakar ditambah pula ngan ekspresi muka dan perlakuan Pok Din yang happy go lucky tu. Tak ada feeling langsung nak tahu pasal isu ni.




Tapi bila pikir balik isu ni makin serius. Mak ayah suka-suka je nak pukul-pukul anak. Dulu masa aku kecik-kecik ayah aku selalu la jugak pukul aku dan adik-adik. Tapi tak de la sampai jadi kes penderaan kot. Setakat pukul ngan getah paip dan pukul ngan hanger je. Kalau tampar tak pernah pulak.



Mungkin anak-anak sekarang makin degil atau ibu bapa yang makin tertekan.



Dera guna rotan. Aiyoooo.. Kamu pernah kena pukul ngan rotan?????? Aku tak pernah. Getah paip aku pernah kena. Mak ayah tolonglah tahan siket nafsu amarah tu. Aku ada kawan sampai sekarang dia jadi pendiam dan tak bergaul sangat ngan orang. Ayah dia garang woooo. siap ada misai melentik lagi. Selalu kena pukul. Aku tengok ayah dia pon naik gerun. Cian dia.





Kalau macam ni dikira penderaan ke tak? Mungkin dia berat sangat mak dia tak larat nak dukung.




Sama-sama kita hentikan penderaan kanak-kanak. Lets stop chil abuse.


unicef



10 comments:

ynn said...

wah...tergamak betul diaowg ni...

masshie mastura said...

still even bdk tu sgt mnyusahkan, u cant dera dorg.

dulu kecik2 kite susahkan makbapak kite jugakk kan hehe.

Aduka said...

hahaha..
lawak...
ade ke buh budak2 cmtu dlm troli..

=P

enyheartsdiamond said...

haish.. eny pny lah suka budak.. dyowang tu apa ha tak suka budak.. boleh dera2 pula.. heh! geramnya!

fikirlah said...

nice post..jangan nakal-nakal..jangan sampai kena hanger lagi..hehe

Izwan said...

fuyoo..baby tu wat exercise dalam bakul.. hahaha

bukan senang nak berkeluarga, takde panduan..hilang arah..

Unknown said...

masuk contest nuff ke?ade can nak menang ni.hehe

najihah said...

kesian gak budak dlm troli tuuu..

dulu aku kena present pasal anak luar nikahh..

:D

hafizuddinhanizafuddin said...

p0k din 2 mmg h0t lahhhh

NaniRostam said...

Sampai hati....