Sunday, March 28, 2010

Datuk Calvin Klien


Bagi sape-sape yang nak pergi interbiu dan ada niat nak menipu masa interbiu tu, ingat-ingatlah citer ni. Berape hari yg lepas, satu temudugae kenaikan pangkat telah dibuat oleh salah sebuah anak syarikat TNB. Biasalah kan kalau nak naik pangkat mestilah menduduki ujian bertulis dan lepas tu barulah ujian bercakap pulak (temuduga lah tu) test suaralah pulak. Dan dalam ramai2 yang terpilih tu ade tiga kawan kita dari terengganu telah dipilih untuk di temuduga. Kebetulan pulak tige kawan kite ni adalah peserte ke3 yg pertame. Ape lagi berdebar2 lah dorg ni.


Kawan yg nombor satu mule la merungut, (bace kene ikut loghat terengganu!) "Baru je sapa sini, letih tok hilang lagi doh bale baru sapa pulok". Sampuk pulak kawan yang ke2 ni " mapuh kite kalu lagu ni. Aku doh kecut perut ni ." Dan bersuare la pulak kawan yg ke3 ni dgn berlagak macho seraye berkate "Mu nok takut bende gok awang eh. Kalu die tanye, mu jawap je la. Kalu mu tak tahu, mu bahang gi la jawap bende pun . Janji mu jawap. Doh hok mu 2 ekor ni takut sangat bak pe. Bukang nye tukang interbiuw tu nok makang mu. Cee mu tengok aku nih,rilek je. Siap buleh control macho lagi".


Tibe mase yg ditunggu2, make name kawang kite yg pertame ni pun dipanggil. Dlm 15 minit kemudian, kawang yg pertame ni pun keluarlah. Ape lagi mcm kera kene belacan la kawan no2 ni dok tanye ape soalan yg di tanye oleh tukang interbiu tadi. "Eh awang menatang bende tukang interbiuw tanye mu tadi". Kawan no1 tadi pun jawap,"Susoh jugok soalan die,tapi aku tok ingak dok bende yg die tanye tadi,tapi se je yg aku ingak die tanye, Pengerusi TNB yg baru siape name. Aku pung jawap lah Datuk Jamaluddin Jarjis".



Kawan no2 pulak menyampuk" Ah sudoh aku tok reti nok sebuk name tu. Guane nih awang. Aku rase nok terkecing doh ni. Ah aku tulih kat tgn je la awang. Kalu die tanye senang le sikit aku nok jawak. " Pastu sampuk le pulak kawang no3 yg berlagak pandai ni,"Bak pe yg mu jadi bodo sgt nih. Jgn tulih kat tangang.nanti tukang interbiuw tu nampok mu tulih situ. Mu tulih kat getoh spenda (seluar dlm la tu) mu tu. Kalu die tanye ,mu selok la sikit spenda mu, mu buat2 la gatal kat perut. Pas tu mu kerling la sikit name Pengerusi TNB. Ape lagi kawang no2 suke la dengar idea bernas kawan die tu.Tapi die tak tak tahu yg kawan die no3 tu pun panik gak, sebab die pun tak tahu nak sebut macam mane.



Name kawan no2 pun dipanggil.Dalam 20 minit kawan no2 tak keluar2 lagi. Kawan yg no3 dah panik kenape kawan die tu tak keluar keluar lagi. 5 minit kemudian keluar la kawan no2 ni dgn muke tersenyum. Kawan no3 pun tanye la,ape soalan yg keluar,jawap la kawan no2 ni, Susoh jugok soalang die tapi soalang Pengerusi TNB tu aku buleh jawap, Aku sempat selok spenda aku.Tukang interbiuw tok nampok aku selok tadi. " Aku pung sebenor nye tok tahu jugok nok sebut name Pengerusi TNB tu." Jawap lah kawang no2 tadi." Mu tulih pd getoh spenda mu tu macang aku buat nih"


Kawan no 3 pulak jawap, " Aku nok tulih mcm mane aku tok pakai spenda ".Ape lagi kelam kabut le kawan kite. Tibe2 kawan no1 yg dari tadi berdiam diri tadi bagi idea."Ape bende yg susoh sgt ni. Awang, mu beri je spenda mu kat die kejap." Ape lagi bergegas la kawang2 ni pegi toilet utk berpindah seluar dlm. Tak lame lepas tu name kawan no3 ni pun di panggil.Dgn semangat berkobar dan rase confident yg amat sgt kawan kite ni masuk dlm bilk interbiuw tu. Dlm 10 minit kawan no3 ni keluar sambil tergaru2 kepale dgn muke pelik. Kawan2 die yg luar ni tanye la kenape keluar awal sgt. Die menjawap, mase die jawap ahli panel tanye Name Pengerusi TNB, lepas tu die jawap la. Tak pasal2 semue ahli panel tergelak2 sampaikan ade yg mengalir2 air mate tak tahan sgt. Pastu kawan2 ni tanye la, mase ahli panel ni tanye Name Pengerusi TNB tu, ape mu jawap.Dgn confident die bagitahu dgn kuat dan lantang " Datuk Calvin Klien".


Rupe2nye mase kawan2 ni berpindah seluar dlm tadi,kawan yg sorg ni dah terpakai terbalik rupenye yg blkg ke depan, yg depan ke blkg. Name Pengerusi TNB yg baru tu kat belakang, name jename spenda tu pulak kat depan. Apalagi tergelak besarlah kawan2 yg 2 org lagi tu.



10 comments:

Mcjust said...

hahahah!! terhibur2! :D

hans said...

lucu juga

Ummu Khalyf said...

pulak dah, wat perangai pelek mase interbiu, hahahaha~~ ^^

[z@ck] said...

saya nak makang ikang boleh dop?

betoi ka ni ha?

shazika said...

hahaha sis zack. betoi la tu.

Zikri Husaini said...

Kesimpulannya... jangan pandang belakang..hehe :- )

Akmad Toshiro said...

BANyak ndak faham nie ceritaa..
kui..kui..

shazika said...

mungkin kamu tak faham bahasa terengganu

Akmad Toshiro said...

eeeyuppp...
xfhm...ruginyaa aku..len kali, translet lah ya..hehe

Anna Boleyn said...

hahahahahhahah...demmit! kelakar gila. hahaha ok2..jalan2 kat sini. salam kenal. da follow btw. hit me back kay. :)