Monday, May 6, 2019

Samak kelas lagi


Assalamualaikumm..

Awal pagi diberitahu oleh Chong yang kelas Tahun 3 ada anjing masuk kencing.. Cikgu A guru kelas tu. Dalam fiiran aku habis laaaaa... dah la tu kelas paling besar kat sekolah ni. Dulu aku samak kelas yang paling kecil pon lelah giler.


Disambung lagi oleh Chong.

"kelas tahun 6 pon murid gitaw anjing masuk kencing"

Apaaaaa??!

Kelas Tahun 6 adalah yang no 2 terbesar selepas kelas tahun 3. Dugaan di hari pertama Ramadhan. Sabar zazi sabar.. benda tak soheh lagi. Aku kena tanya dulu anak-anak aku sama ada betol atau tak.


"Betol ke ticer diberitahu ada anjing masuk kencing dalam kelas ni?"

"Haah ticer. Ada seorang girl masuk kelas tapi tak tutup pintu semalam. Pastu Igau nampak anjing masuk kencing"

"Siapa girl tu?"

"****"

"okey. Nanti ticer akan jumpa dia. Jadi, petang ni pukul 2 kita kena cuci samak kelas. Lepas makan mandi baru datang rumah ticer ambil barang."

"Tapi ticer, kami dah mop kelas tu guna omo (sabun) semalam. 1 cawan kami letak omo".

"Ha? dah mop 1 kelas?" Adoi.. habisah kena samak terus 1 kelas la macam ni. Kelas aku dah la habis lambat harini. Ingatkan nak samak bahagian yang terkena sahaja.

Jadi pukul 2, 3 daripada 6 orang anak aku bertungkus lumus la menyamak kelas tu berangkut air guna baldi. Aku ambil tanah daripada kawasan prasekolah sebab kawasan tu berpagar memang anjinh tak masuk. Buat  1 baldi air tanah.




Anak anak aku 3 orang ulang alik berangkut air nak kasi cukup 6 baldi air mutlak. Penat memang penat. Dari hari pertama persekolahan aku dah pesan sentiasa tutup pintu kelas. Kalau ikut penat memang penat. Tapi bila fikir ni fardhu kifayah, aku paksa diri untuk buat jugak sebab aku guru kelas ni.


Settle, aku gi jumpa murid yang diberitahu tadi. Kasi warning sket len kali lepas masuk kelas tolong tutup pintu.


Dah berapa kali kejadian anjing masuk kelas ni. Nak buat macam mana, dah anjing memang berkeliaran di kawasan sekolah.

No comments: