Monday, May 13, 2019

Cabaran guru di pedalaman



Assalamualaikum...

(waalaikumusSalam) jawab para pembaca sekalian.


Semasa di maktab dulu, kami ada satu subjek atau matapelajaran Guru dan Cabaran Semasa. Seiingat aku masa belajar dulu ada ditekankan dengan asalah masalahbyang cikgu cikgu alami di sekolah berkaitan dengan murid-murid dan tugas sebagai guru. Namun tak ditekankan sangat dan tak diberi pendedahan tentang realiti sebenar keadaan cikgu di pedalaman ni. Apa yang berlaku dan pengalaman sebenar orang luar tak tahu dan sekarang biar kakak kasi tahu cabaran dugaan pahit getir yang kena tempuhi untuk menyedarkan rakan rakan yang tak berada di pedalaman.


Okey ni kira bab 1 la eh.


Kisah ni berlaku pada tahun 2017.
Waktu ni kami guru-guru dan staff LJ dalam perjalanan dari sekolah nak ke Miri kemudian balik bercuti ke kampung halaman masing-masing.


Kami tumpang hilux cikgu Edy dalam tu ada aku, kaksaddie, awin dan basil. Perjalanan keluar macam biasa lah bergegar gegar jalan berbatu. Sehinggalah lebih kurang sejam selepas tu dengan tiba tiba kereta tak dapat bergerak semasa naik bukit.


Wohaaaaa....!


Ditekan tekan minyak sampai maximum pon tak dapat jugak gerak. Kau bayangkan waktu tu kereta tengah kat kawasan bukit dan menggerlongsor ke belakang. Terus cikgu Eddy tarik handbrake dan cek clutch gear dah haus.


Cg eddy dan basil chek apa yang patut. Kami 3 orang perempuan berdoa je dalam kereta. Lepastu tak dapat nak buat apa kami tunggu sekiranya ada kereta lain lalu untuk mintak tolong.


Tak lama kemudian, lalulah sebuah kereta. Tengok tengok kereta tu geng cikgu dari LJtn. Kami sama subzon. Cek pape yang patut nampak gayanya kena towing la hilux kami ni. Kebetulan ada tali dapat dari mana aku tak ingat tariklah kereta seoanjang perjalanan menuju ke Miri.


Cikgu Eddy kawal stereng jela dan bila tali merentap darinkendur ke tegang yang Rabbi, tersentap jugak kami sekali. Memang tak dapat tidur la sepandang perjalanan tu. Pernah jugak tali tu terputus tetibe padahal dah tebal dah tu. Sambung balik tali dan teruskan perjalanan.


Dalam perjalanan pulak tayar kereta geng cikgu LJtn terkeluar dek kerana menarik beban yang overload dari biasa di jalan berbatu tu. Kerjasama la geng geng cikgu ni tukar tayar. Aku tahu dalam hati masing masing risau dengan perjalanan ni tapi senyuman masih terukir di bibir semua. Semua orang nak cepat sampai Miri dengan selamat.



Perjalanan membawa sampai ke malam. Hujan renyai renyai turun menyebabkan jalan menjadi licin dan menyukarkan towing namun kereta geng LJtn masih gigih berusaha membantu kami. Akibat percikan lumpur dari tayar depan, kereta kami diselaputi lumpur yang tebal dan cermin depan tak nampak apa dah time tu.


Cikgu eddy dan Basil tengok melalui tingkap tepi tepi je. Cikgu eddy tengok kanan, basil tengok kiri. Perjalanan yang sepatutnya sampai pukul 7 malam tapi waktu tu kami masih di jalan balak.  Huhuhuhu... Nasib tiada sesiapa yang flight malam tu balik kampung. Kalau tak melepas lah..


Dari tengah hari keluar dari sekolah, hampir tengah malam baru kami sampai Miri di rumah cikgu eddy. Kemudian dia tukar kereta lain dan hantar kami ke hotel. Di wajah masing masing tergambar keletihan dan belemuih tok sah cakap la. Hahhahaha...


Terima kasih banyak banyak pada geng cikgu LJtn atas pertolongan dan kegigihan membantu kami dan sama sama sampai lambat ke Miri. Bila di pedalaman ni, sesama kita jerlah mampu tolong dan faham situasi sebenar.




 Bergambar kenangan semasa berhenti rehat. Kenangan jugak bersama Basil dan cikgu eddy yang dah berpindah dari LJ.



Apa yang aku kongsikan ni hanya sedikit tahap kesusahan yang kami hadapi. Risiko perjalanan tu memang sangat tinggi dengan keadaan jalan dan perjalanan yang panjang. Hanya mampu berserah kepada Allah setiap kali keluar masuk sekolah. Laluan perjalanan balak sangat berisiko tak kira musim hujan atau kemarau. Banyak dah kes yang berlaku dan ini salah satu darinya.


Mohon doakan kami guru guru dan staff yang berkhidmat di pedalaman selamat untuk jihad menabur bakti dan ilmu buat anak-anak di pedalaman. Amin.


No comments: