Saturday, September 8, 2018

Mengenali buah buahan di borneo




Assalamualaikum..

Semenjak berada di bumi sarawak ni, pelbagai jenis makanan dan buah buahan tempatan aku dapat merasa. Bagi aku semua tu unik sebab sarawak ada pelbagai kaum dan budaya malah rakan rakan di LJ pon pelbagai bangsa dan budaya. Di LJ majoriti kaum kenyah pastu staf dan guru disini dalam kalangan kaum iban, bidayuh, kedayan, brunei, kelabit dan bisaya.


Oh ya! Takdi nok citer pasal buah buahan kan. Kita sambung pada tajuk. Panjang pulok buat pengenalan tadi.


Meh nak perkenalkan buah yang aku 1st time jumpa di borneo sebab tak pernah jumpa sebelum ni di semenanjung. Tapi dok tau lah kalau ada sebenarnya buah ni di semenanjung.


1. Buah dabai

Buah ni paling femes di Sibu. Sokmo tengok Tinton ngan Moknik up gambar dan bercerita pasal buah dabai tapi tak pernah jumpa lagi pada masa tu. Nampak macam buah anggur tapi bukan, tiada rasa pon macam anggur.



Sampailah satu hari Kaksa, housemate di LJ buat nasi goreng dabai. Dia goreng nasi dan buh isi buah dabai ni. Sedap wey. Buah dabai ni ada biji keras kat dalam dia.

Pernah jugak kaksa rebus buah dabai pastu makan. Dia rasa tawar berlemak. Kalau makan saje camtu je rasa muak la. Aritu barulah aku tahu selepas GB aku gitau orang makan dabai rebus ni ngan kicap.



2. Buah bambangan

Semasa menyambut hari raya haji di Sabah pada tahun 2015, kami stay di kampung sahabat sama maktab nama Awin. Buah ni 1st time aku kenal kat sana. Bau dia macam buah kuini cuma rupa je lain. Kalau di LJ kaum kenyah panggil buah ni dengan nama buah alim.




Sedap wey buah ni. Siapa pernah makam kuini memang rasa dia sama macam bambangan ni.



3. Buah terap

Aku tak sure buah tarap ni macam mana isi dia. Ni pon aku 1st time jumpa di pasar Bekenu semasa singgah otw masuk LJ. Orang gitau buah dalam dia macam buah nangka.



Aku belum makan lagi la buah ni..





Ni jer sempat aku share. Nanti papehal aku update lagi pengalamam di sini. Insha allah.

3 comments:

Siti Yang Menaip said...

tengah dok jalan2 blogwalking ni terlajak sampai sini.. macam ku kenal =D

Unknown said...

Salam shazika. Dulu kita selalu balas2 komen kat blog. Tak sangka awak masih aktif blogging lg.. Blog sy dulu myheartythrow.blogspot.com.

dalisha said...

pernah tengok buah bambangan tu.. tapi takpernah try. orang kata sedap