Sunday, September 2, 2018

Guru kelas mereka

Assalamualaikum...

Pada tahun pertama posting ke LJ (2015) aku diberikan tugas menjadi guru kelas tahun 1 yang pada masa tu ada tiga orang murid sahaja, Hana, Eron dan Atet. Tahun seterusnya 2016 masih continue menjadi guru kelas mereka dengan pertambahan seorang lagi murid yang baru berpindah masuk LJ iaitu Jeaky. Namun tahun ketiga (2017) aku tak nak jadi guru kelas mereka lagi sebab takut mereka cemuih (bosan) pulak asyik aku jer kan. Jadi aku bagi mereka peluang bersama dengan guru-guru lain. Tapi apakan daya pada tahun ni (2018) sekali lagi aku kena jadi guru kelas mereka dengan pertambahan seorang lagi murid baharu iaitu Rusel.


5 orang anak aku tahun ni dah tahun 4 bermaksud dah empat tahun aku di LJ. Dari kiri Jeaky, Rusel, Hana, Atet dan Eron. Dari darjah 1 sampai darjah 4 hanya Hana seorang sahaja perempuan. Pernah jugaklah dia merungut kat aku kenapa dia sorang je perempuan? HAHAHAHAHA... Semoga tahun akan datang Hana mendapat classmate perempuan.


Walaupon sorang sorang je perempuan tapi alhamdulillah dia kental kuat dan sama je ngan murid lelaki yang lain. Kadang-kadang yang boys lagi kuat merajuk daripada girl. Hana sendiri pon hairan apatah lagi aku. Selalu lah dia ni mengalah ngan boys.






Semasa dalam kelas.

Bila mereka dah besar ni, aku libatkan mereka dalam menghias kelas. Dah pandai dah jaga kebersihan dan keceriaan kelas sebab dari tahun 1 lagi aku dah didik setiap hari kelas mesti bersih dan pakaian ke sekolah mesti lengkap dan bersih. Alhamdulillah mereka praktikkan sampai sekarang.

Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungmya.


Sebelum balik sekolah mereka akan kerjasama kemas kelas tapi yang selalu mengelat balik awal tak sesama kemas adalah girl yang sorang tu. Hahahaha.. memang rajin sungguh boys.




Pelbagai ragam semasa menjawab ujian.




Dari segi sahsiah mereka okey cuma biasalah kenkadang ada nakal budak-budak jugak. Jarang mereka bergaduh sesama sendiri. Dari segi pembelajaran pulak jeaky ngan eron sentiasa di atas. Hana ngan Atet sederhana cuma Rusel je la lemah sket terutama kalau kena menulis. Kena banyak pemantauan lagi si Rusel ni. Harapnya nanti dia akan sama level ngan yang lain-lain.


feedback daripada guru-guru tentang mereka ni alhamdulillah bagus diharapnya berterusan sampai bila-bila. Oh ya! mereka seronok betul bila aku tunjuk balik gambar mereka masa tahun 1 dulu. Eksaited kemain. Tapi bila dah tahun 4 ni malu-malu pulak nak bergambar. Kata nak simpan kenangan tapi malu.

Tak pelah. Ticer simpan kenangan dalam blog ni jelah. manatau kot kot suatu hari nanti dorang jumpa blog ni kan.


No comments: