Friday, August 31, 2018

Pengalaman menaiki perahu

Assalamualaikum...

Walaupun sekolah aku mempunyai jalan darat (melalui jalan balak) namun untu ke kampung-kampung yang berhamiran lagi singkat  dengan menggunakan jalan air (sungai). Murid-murid di sekolah ini merangkumi penduduk di tiga buah kampung. murid-murid daripada 2 daripada 3 kampung ini ke sekolah melalui jalan air yang mengambil masa dalam 10 hingga 15 minit. Untuk ke sekolah mereka menggunakan perahu namun sekolah ada membekalkan jaket keselamatan untuk mereka guna sepanjang berulang alik dari kampung ke sekolah setiap 2 minggu sekali. Semua murid tinggal di asrama.


Aku dan rakan-rakan staf LJ pernah menaiki perahu dibawa oleh orang kampung untuk ke kampung berdekatan. Paling lama pernah berperahu adalah selama 2 jam. Dalam keadaan panas dan kena duduk tegak je dalam perahu tu. Lenguh pinggang achik ni haaa...



Bukan anak murid je kena pakai life jacket, cikgu pon kena pakai. Maklumlah kita ni tak pandai berenang. hehehe.. Kenangan bersama Kakros housemate di LJ. Oh ya! beg yang kat tepi kakros tu nama dia orang panggil belanyat.



Dalam perjalanan ke kampung LM yang memakan masa selama 2 jam. Topi yang atas kepala tu dipanggil sa'ong dalamkalangan masyarakat kenyah. Fungsi dia macam payung la jugak. Over jer aku pakai rayban naik perahu tapi sangat penting untuk kita melindungi mata kita dalam keadaan panas lit lit camtu. Baju pulak kena pakai long sleeves sebagai perlindungan dari kena sunburn dan jangan lupakan sunscreen ye uols.



Salah sebuah kampung di tepi sungai yang kami limpasi tapi bukan kampung ini yang kami lawati. Boleh tahan besar jugaklah sungai ni dan memang ada buaya di sungai berdasarkan cerita anak murid dan orang kamung tapi alhamdulillah setakat ni aku tak pernah ternampak lagi lah selama beberapa kali menaiki perahu ni. Aku pernah tengok buaya pon semasa melawat taman buaya dan zoo je.



Duduk tegak jer sepanjang perjalanan. Ni baru dua jam. Macam mana lah kawan-kawan aku kat Kapit tu mengharungi lebih dari 2 jam berperahu di sungai Rajang. Subhanallah. Bersyukurnya aku bila dapat sekolah yang boleh terus naik kereta sampai depan tangga. Walaupon perjalanan jauh sampai 7 jam perjalanan melalui jalan balak tapi sekurang-kurangnya kami ada bumbung dan aircond. Siap boleh lentok lena dalam kereta sampai tak sedar diri. Ini naik perahu camne nak tidur.




Sesungguhnya Allah telah menetapkan tempat yang sesuai untuk kita dan sesuai dengan kemampuan kita. Jadinya kita kenalah bersyukur dengan apa yang ditetapkan dan berikhtiar untuk meneruskan kehidupan ini.

Pengalaman naik perahu ni bukan selalu dapat. Lagipon mahal jugak tambang perahu nak kena bayar pembawa perahu dengan minyak pon kita yang kena bayar. Kalau ada murid sakit perlu bawa murid ke kampung lain naik perahu tambang return dan RM50 sebab tulah sedaya upaya jaga diri dan keselamatan sebab jauh nak gi klinik dan perbelanjaan tambang.



tudiiaaaa model nak naik perahu.




No comments: