Tuesday, May 10, 2016

Tak guna datang sekolah



Suatu hari sedang aku sibuk siapkan soalan ujian pertengahan tahun di bilik guru, aku terdengar ada suara budak menangis. Terus aku pergi ke asrama lelaki dan alangkah tanjatnya tengok keadaan asrama berselerak. Tak jadi niat aku nak marah budak yang buat kawan dia menangis tadi. Bior jer dia senyap sendiri. Malas cikgu  ak pujuk.


Tujuan aku beraliih pada almari pakaian dorang. Mula mula aku tengok almari murid tahap 1.

Ohmeng!

Main gumpal jer baju baju tak tau dah bersih ke idok lagi. Kasut tuala semua dalam tu. Apalagi, aku panggil dorang kelurkan semua pakaian tu suruh lipat. Tak tahu lipat, aku ajar lah cara paling simple sebab aku pon lipat dengan cara mudah. Ada tutorial aku pernah buat kat dalam blog ni. Pandailah godek sendiri.


Semua almari macam tu termasuk yang darjah 6 jugak. Aku paksa kemas. Ada sorang budak ni memberontak bila aku suruh lipat pakaian dia. Dah la pakaian banyak pastu style lempor sumbat dalam almari. Aku keluarkan semua.. hahahaha..


Sekali dia membebel dalam bahasa kenyah. Dont worry walaupon aku tak faham akan ada murid yang tolong translate.


Dia cakap "tak guna datang sekolah"..


lucu giler pe kaitan lipat baju ngan tak guna datang sekolah..

dia ambil baju dan lipat. Aku suruh dia lipat semula sebab dia lipat baju tapi tak terbalikkan baju dengan betul. Aku paksa dia buat sampai betul. Eh eh dah lipat betul betul dia main lempor pulok dalam almari.. tak guna la ko lipat elok elok tadi. Aku ambil balik suruh lipat semula.. paksa dia kemas betol betol dalam almari..


Dan akhirnya lipat baju pon dah betol dan almari pon dah hurmmm.... boleh lah dikatakan kemas.


Pastu aku tanya dia balik..

 tak guna ke datang sekolah? Tau dah kan lipat baju elok elok? Haaaaa... Sebab tak pandai lah cikgu nak ajar kamu sampai pandai.


Dia pon senyum senyum tersengih sengih..


Itula budak budak. Nak memberontak rasa diri gengster lah sangat. Ko tak tau cikgu ko ni lagi gengster.

Settle hal di asrama aku balik semula ke bilik guru tutup laptop balik rumah  berehat..lelah bertarung ngan budak budak.. tak jadi siapkan soalan ujian. Cissss...


1 comment:

Madam N said...

ada asrama ye? untuk budak2 sek rendah?