Saturday, January 18, 2014

Terima kesengsaraan baru kenal nikmat hidup


Assalamualaikum....

Pada entry sebelum ni ada aku ceritakan tentang kemalangan yang aku dan kawan aku alami. Lepas daripada kejadian itu, mulalah detik yang sangat mencabar bagi aku. Accident tu menyebabkan aku cedera pada kaki, tangan, lengan dan bahu sebelah kiri. Aku rasa macam separuh badan aku tak berfungsi. Alhamdulillah Allah masih bagi sebelah lagi bahagian badan aku tak cedera so that aku boleh teruskan kehidupan seperti biasa walaupon agak terbatas.


Selalunya bila aku sakit aku tak kan gitau family aku. Kalau demam pon aku tak gitau dan tak suka pergi klinik atau hospital. Sejak dari zaman sekolah memang macam tu. Tapi oleh sebab aku dah guna semua duit aku untuk rawatan so nak tak nak kena jugaklah gitau parents. Aku duk pikir, kalo aku gitau mak aku mesti kena ceramah dulu. So, untuk langkah bijak baik aku call ayah aku. Aku citer kat ayah pastu biar ayah yang gitau mak. Dekat maghrib baru mak aku call sekali ngan adik-adik aku duk melawak. Fuh... Langkah bijak aku menjadi.. =)

Pada malamnya pulak aku dah mula rasa sengal-sengal lenguh badan. Aku call ayah aku lagi mengadu. ceceh.. mengadu kat ayah je kerja nya. Ayah aku pesan suruh urut-urut sket kaki ngan lengan. Nak tidur pulak satu hal laaaaa.. Susah nak cari posisi tidur yang sesuai. pusing sini tak kena pusing sana tak kena. Last-last aku pon tatau camne aku terlena. Dah syok-syok tidur boleh pulak aku terjaga. Stressss betol 2 malam pertama tu.



Tu bab tidur. Bab mandi pulak satu hal. Aku mandi sebelah badan jer kena air. Yang sebelah lagi main lap-lap jer. Kaki  masukkan dalam plastik supaya tak kena air. Dah macam bergimnastik lah pulok kena angkat kaki gigih tak bagi kena air. Kalo luka tu terpercik air memang pedih. Kenkadang kaki aku akan cramp dan sengal-sengal kalo berdiri lama-lama. Luka tu betol-betol atas urat-urat darah. Aku syak ada problem kat urat tu sebab tu darah tak boleh salur ngan elok dan menyebabkan cramp otot. Yeke?

Luka-luka tu semua kena atas anggota-anggota wajib untuk wuduk. Luka tu tak boleh kena air jadi aku kenalah bertayamum. Alhamdulillah ada kawan-kawan yang bantu aja cara nak tayamum. Aku pon pernah tengok cikwe bertayamum. Solat pon aku kena solat cara orang sakit. Hampir seminggu aku solat atas kerusi. Sebab tak biasa solat gitu banyak kali jugak aku tersalah rukun sampai kena ulang beberapa kali solat tu. Rasa nak nangis pon ada jugak sebab tak dapat sujud pada sejadah nak ngadu kat Allah dengan lebih dekat. Walau kita sakit macam mana pon jangan lupa untuk solat sebab waktu sakit macam ni lah kita sangat-sangat perlukan Allah untuk bantu kita.



Dalam kejadian tu jugak, sandal aku putus. Sandal ni tahan lasak. Nilah sandal yang aku pakai selama setahun ke kelas dan gi jalan-jalan pon yang ni jugak. Aku guna sampai tahap maksimum tapi tak sangka ajal dia  nak putus pada waktu tu. Aku ni jenis kalo suka satu-satu benda tu nak guna yang tuuu jer. Susah nak cari pengganti.

Pada malam sebelum kejadian aku ada whatsapp Ika. Kami selalu whatsapp gambar ntah pape jer. Salah satu gambar aku antor tu gambar ni.


Mungkin dah takdir, ni gambar last gelang yang aku pakai. Masa kejadian gelang ni tercabut putus terburai atas jalan raya. Masa kat klinik baru aku perasan gelang aku tak de.

Sampai sekarang kalau duk bilik sorang-sorang aku akan teringat kejadian yang berlaku. Situasi dia macam dalam drama. Jelas kat mata aku masa tengah bawak motor tetiba ada kereta muncul sebelah kiri dan sekelip mata jer aku dah tertiarap atas jalan kena tindih ngan motor plak tu pastu menggelabah plak bila tengok kawan tak de kat belakang. Aku nak ucapkan terima kasih sangat-sangat kepada yang membantu dan memahami. Sama-sama amek iktibar daripada insiden yang berlaku. Kalu tak pernah jatuh takkan merasa apa itu sakit. Kan? hehehhe.. xoxo~



1 comment:

eydafaizal said...

ya allah .. banyakkan berehat .. moga cepat sembuh