Friday, January 3, 2014

Bukan azam, tapi perancangan


Assalamualaikum...

Tahun 2014 ni tahun terakhir aku berada kat maktab ni. Kira batch aku paling senior lah sekarang. Tadi hari pertama kuliah macam biasalah tak belajar mana pon. Bawak kertas untuk tulis nota pon balik dari kelas dengan kertas kosong jugak. Memandangkan ni tahun terakhir jadi aku ada beberapa perancangan nak dibuat sebab ada banyak benda lagi aku tak habes belajar dari orang sekeliling aku.

Antaranya:

1. Belajar bahasa isyarat.

Aku tahu sikit-sikit je bahasa isyarat. Junior aku ramai yang kos masalah pendengaran. Rugilah kan belajar kat sini keluar tanpa tahu satu pon bahasa isyarat. Masa kat sekolah dulu pon aku tau lah jugak siket siket bahasa isyarat masa buat projek SEM. Sekurang-kurangnya tahu lagu Negaraku guna bahasa isyarat.


2. Main alat muzik

Kat sini jugak ada course muzik. Aritu belajar main gitar ngan amna. Pastu belajar keyboard ngan Mimi, dapat tau satu lagu jer pastu stop. Hehehe.. Nak kena belajar balik ni ngan mimi lepas ni at least tahu lagu happy besday.


3. Belajar agama

Setiap minggu kat hostel ada buat usrah. Salah satu sebab aku duk hostel ni sebab usrah la. Dapat tahu tentang agama jugak tambah-tambah bakal cikgu nanti nak kena jadi role model pada anak murid. Masa usrah naqibah akan share banyak benda yang sebelum ni kenkadang kita tak tahu pon. Alhamdulillah kat sini islamik environment. Ramai yang dulu tak bertudung dah bertudung, makin ramai bertudung labuh dan alhamdulillah beberapa orang masuk Islam.


4. Pengurusan diri

Yang ni motivasi untuk diri sendiri jugak. Aku ada terbaca, kalo nak kawen kena tahu urus diri sendiri dulu sebelum urus pasangan nanti. Tudiaaaa... sentap okey.


Tahun ni yang rapat ngan aku ramai dah keluar hostel. Roomate aku si wafa tu dah keluar, Ruby pon dah keluar. Sekarang aku dapat roomate baru lah. Kiranya tahun ni banyak perubahan berlaku pada aku. Nak kena adapt ngan situasi ni.Insha allah semuanya akan berjalan ngan baik.


 

No comments: