Friday, June 3, 2011

Air bikarbonat vs air mineral


Kali ni aku nak kongsi cerita tentang air. Kalau kamu pergi makan kat KFC atau McD atau tempat-tempat yang sama waktu dengannya kamu pilih nak minum air apa? Pepsi ke coke? Aku nak share lah kan. Kalau aku gi makan kat tempat-tempat camtu aku suka tukar air. Gitau kat kaunter nak tukar air yang tak ber-karbonat contohnya air ribena, milo ais atau air mineral. 


sebabnya...


aku tak minum sangat air bikarbonat unless kalau terpaksa jugak ambil air tu sebab tak cukup duit nak bayar. Kalau nak tukar air dorang cas lebih. Nak tak nak terpaksa lah minum. Tak pon masa kat pizza hut kena jugak minum air bikarbonat. 


kenapa kalau boleh aku tak mau minum air ber-gas ni?


Aritu aku tangok satu video. Dia letakkan sebijik gula-gula mentos ke dalam satu botol air coke. Beberapa saat je air coke tu memancut-mancut macam air pancut yang dekat Taman Suria KLCC. Boleh bayang tak betapa kuatnya reaction dalam air coke tu. Pastu aku penah jugak baca emel atau meseg forward yang kata air coke digunakan untuk menghilangkan karat, boleh guna untuk cuci tandas atau cuci kereta. Tataulah betol ke tak.




So, kalau nak minum air ber-gas tu boleh tapi jangan lah selalu. kandungan gula dalam air tu sangaaaaatt banyak cuma kamu tak terasa sebab dia ada gas. Banyakkan minum air putih, air masak, air mineral dan sama waktu dengannya. 


5 comments:

ezza haniza said...

tapi mmg betul pn coke digunakan tuk cuci tandas...

Mama Ta said...

air mineral memang tak boleh tinggal. air gas memang tak boleh minum sebab gastrik T__T

Auni Aizie. said...

kite dah lame tinggal air crbonate since dgr mcm-mcm pasal air tu .


:)

Anonymous said...

bagusnya awak tak minum air gas! ^_^

Unknown said...

hehehhe.. yang sorang manis tersipu hirup guna straw...
yang sorang lagik..aiyak!!
heheheheh..
btw, manis korang berbaju kurung (^_^)