Thursday, January 14, 2010

Saya cemuih la dengan makanan mak cik


Dulu saya pernah belajar di Kedah dan dapat ramai kawan-kawan dari utara. Seronok dapat duduk kat negeri orang. Macam-macam dialek saya belajar. Suka dengar orang cakap utara. Tapi ada 1 perkataan kalau orang sebut saya akan teringat sampai sekarang.



Flashback siket eh. Peristiwa ni berlaku beberapa tahun yang lalu. pada 1 malam, sedang sembang-sembang dengan classmate. Izlin sebut 1 perkataan yang tak pernah saya dengar sebelum ni. Maklum lah saya sedang belajar budaya dan bahasa utara.



Izlin: Weh, aku cemuih ah asyik benda sama je
Azie: (menyampuk masa orang tengah cakap). Pebenda tu cemuih????
Pai: Lor, tatau ka pe tu cemuih?
Azie: Apa dia? (Blurr...)
Nani: Kesiannya hang tak tau. Mak cik DS (Dewan selera) selalu buat. Hang tak pernah makan ka?
Azie: Makanan apa?
Nani: Esok hang pi DS hang cakap kat mak cik, Mak cik saya naik cemuih la ngan makanan mak cik. Sambil senyum tau.
Azie: Biar betul. Kuih apa tu?



OKey. Kelas jadi bising dengan gelak ketawa dari kalangan mereka berasal dari utara.



Najla: Kuih tu bulat macam donat.
Izlin: Pastu buat dari tepung campur ubi tabur gula kat atas.
Azie: Woi! Tu aku tau la kuih COK KERIA. Oooo..Pekena aku.


Semua gelak kat saya.


Gila ah kalau saya terus lurus bendul pergi cakap kat Mak Cik DS ayat si Nani tu kompem senduk naik atas kepala paling tidak pon tak diberi makan selama sebulan. Jadi Arieza, jangan duk pekena saya cakap lesbo tu sejenis kuih tau. Saya sudah tahu taktik mempekenakan orang dengan nama kuih. Sight. (T_____T)


39 comments:

|.a.r.i.e.z.a.| said...

ala syian dia haha.. ok what. lesbo tu lg sedap dr kuih cemuih ok! kuih lesbo ada choc chips!! xcayer lg?? :p

Mr. Asada said...

hahaha.. lurus bendul! kahkahkah..

Mr. Asada said...

act aku pun x tau maksud cemuih tu.. jemu ea??

shazika said...

ijad: slamat tau baru jgk :)

arieza: oo..pekena sy lg yek..huhuhu

asada: yup..jemu dan sama waktu dgn nya

Azie said...

naseb bek ko x g kt mok cik tu.. x psal2 kene hayun nnt.. haha!!!

pak long said...

salam....
ulaq ayaq melengkaq ataih pagaq...hehehehe

Seimura said...

hehehe... xpernah dgr gak perkataan tu walaupun ramai kawan kedah.

Fiq said...

hehe. cemuih = jemu. syok ek dgr dialek utara? cuba dgr lak dialek kelantan. bkn seang nak jumpa org bukan kelantan yg paham bhasa kelantan=)

shazika said...

azie: tu ah pasal..nasib baek

paklong: tegeliat lidah chek

shazika said...

seimura: try tanya member2 kot2 nnt dorg pekena kau plak

fiq: member klantan sy ajar ayat pelik2 kat sy skrg :(

[z@ck] said...

ahaha..cemuih..
comey kan..
=)

hanismalik said...

satu perkataan utara yg slalu sy ingt adalah "pungkok hang" sbb kwn sy slalu ckp ayat tu..hahaha

eykameow said...

yehh, dorang takley kene kan shaye sbb mak saye 'pure utara' HAHAHA

Dekna said...

haha..azie
i remember it too
mmg kecoh la sato form sal tu kn..hehe

shazika said...

zack: ye..cemuih itu comel

hanis: pungkok hang tu bdk laki la biasa sebut..dgr mcm kasar je

shazika said...

eykameow: oh..kamu pon utara jgk..

zaty: weh..hg ingat lg..ingatkan aku sorg je ingat,,hahaha

Fatin Inani said...

i remember...
i miss you :)

Anonymous said...

hehe.. so funny! sian u kne nan dowg.. =P

Nadiene said...

lain tempat lain budaya!

Pisyek said...

haha...

anda nih mmg klaka la.. hehe...

pengalaman adalah guru terbaik...

sekian,

pisyek dari pisyek.com melaporkan

::SizuKa:: said...

hahaha..cemuih=jemu.

dalami bahasa utara lagi naaa...hihih~

shazika said...

litle: i miss u too

like hell

shazika said...

pisyek: ya ya..mmg terbaik :P

sizuka: orait..naa

nada hanis said...

tok sah duk cemuih la noh ;)

mie said...

waduh..
gue pun nk pekena shaz juga...
jom mkn cemuih...
hahahhaaa

Didi Nadhirah said...

lagi satu ms dok sana bile kawan kitaorg panggil hammer tu merton sume org terdiam then ty balik apa tu

shazika said...

oh nada: x cemuih heh

shazika said...

mie: ooo..nk pekena gua eh

didi: hammer=merton?? wohaaa...
ayat baru tu.. share

cik nurulain said...

hehe. dulu sy dok perak. blaja kt matrik gopeng. sama gak. diorang kuar dialek mcm2. nsib tak pernah kena mcm kamu.

shazika said...

cik nurulain: haha..lepas ni kamu kena bjaga2 jgn kena cam sy eh

hans said...

hahahaha
nasib ko xlurus bendul
kalau x memang nahas la kena balun dgn makcik tu
hahaha

A.I said...

hahahaha.
kesian2.
tapi xpe, blaja thru pengalamn kan satu benda yang bagus. hek~

HEMY said...

sume guna kuih ke???tak kreatip tol

shazika said...

hans: :P nasib bro

aisha: btoi tu..sy sokong anda

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

ahaha..cemuih noh..heee

Cheese Monster said...

hbz stand for my full name.

gelak jg.mahahahaha..

flymas~

Anonymous said...

cemuih no main blog ni :P

meozie said...

nak cekodok...

shazika said...

cekodok cemuih