Saturday, March 14, 2009

BAHAYA LAGU AGNES


saya ada terbaca satu berita di metro yang tajuk nya ’BAHAYA LAGU AGNES’ oleh kerana perasaan ingin tahu akan perihal tajuk berita tersebut saya pun google lirik lagu Allah Peduli ..apa yang bahayanya lagu tu. telah membunuh kucing peliharaan jiran agnes ke?Ah. Pedulikan andaian aku tu


Lirik Lagu : Allah Peduli - Agnes Monica

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
Mengapakah harus terjadi
Di dalam kehidupan ini
Suatu perkara yang
ku simpan dalam hati
Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri
Sbab Allah mengerti

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri
Sebab Allah Yesus ku
mengerti


Yang menjadi kemusykilan terhadap lirik tersebut adalah::

  1. agnes monica adalah beragama kristian.
  2. tajuk lagu yang mengandungi perkataan “ALLAH” dinyanyikan dengan senang hati oleh seseorang yang beragama kristian
  3. pada lirik tersebut di gabungkan nama ALLAH dengan yesus jesus tuhan sembahan orang kristian.


Aku petik sedikit artikel dari Bernama...dia tiada nama untuk dipaparkan


Pengerusi MAIS Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa, walaupun belum lagi mendengar lagu itu, (saya pon sama dengan dato kerana belum mendengar lagu itu) berpendapat liriknya menyentuh sensitiviti agama.


"Kita umat Islam dalam perakuan kepercayaan kepada Allah yang maksudnya tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, jelas mengakui Allah itu Esa, maka larangan penggunaan Allah oleh agama selain Islam adalah untuk mengelak kekeliruan di kalangan orang Islam," katanya.


"Ada sesetengah dari kita yang tidak faham dengan kandungan lirik dan membuta tuli ikut menyanyi. Lirik ini secara senyap memesong keimanan dan akidah."


Benar apa yang di perkatakan oleh dato’ kerana ada dari kalangan kita (termasuk saya) yang suka romance-kuingin kamu mendengar lagu dari Negara seberang yang alunan muzik nya enak di dengar. Tapi kadang kala kita tidak memahami maksud sebenar kata-kata yang kita lafazkan.


Cuba kamu semua berfikir walaupun ia hanya sekadar lirik lagu sahaja. So sesiapa yang beragama Islam, berhati-hati nya, jangan di sebabkan fanatik dengan artis sehingga terlupa penyampaian artis itu kita leka akan hukum agama Islam. Aku harap perkara ini jelas dan dapat di sampaikan kepada pembaca terutama yang beragama islam.


Sekarang stesen televisyen banyak menayangkan cerita indon. Aku rasa rindu pada cerita zaman p-ramlee yang jarang tidak ditayangkan lagi. ada 1 cerita indon kalau tak silap suami untuk isteriku (sungguh panjang jalan ceritanya dan banyak kali di ulangtayang). Emak saya sangat suka menonton cerita itu. Bukan kerana emak aku nak mencari 1 lagi bini untuk ayah aku. Oh tidak sama sekali.


***saya salah seorang peminat agnes monica. Suka tengok cerita Jelita dan ramai kawan-kawan saya telah memotong rambut persis agnes.




6 comments:

laki cikgu kimia said...

Agnes itu cumil jugak kan?

shazika said...

a'a 'cumil' jugak

cikNiarun said...

err..xpenah pun dgr lagu ni..lam utube pon x fofuler..huu..so abaikan~

indon..bese la mereka~

shazika said...

aku pon tak penah dgr jugak..
mybe lagu ni dah d hapuskan

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

aku dah dengar dah lagu ni..
biasa je..
tp mmgla,dia sebut yesus tu betul2 kat ujung part..

shazika said...

tp tak elok jgk kan
maen2kan kita punyer tuhan
tak patut betol la saper yang buat agu tu
cam saje2 je nak bikin havoc