Friday, November 1, 2013

Aktiviti hujung minggu budak hostel



Assalamualaikum....


Benda common yang budak hostel buat kalo setiap kali hujung minggu adalah hari membasuh pakaian..!


Setiap kali hujung minggu mesti banyak baldi beratur tunggu giliran membasuh kat tepi mesin basuh. Kat hostel aku ada 2 je washing machine. Sekali basuh kena guna duit syiling RM3. Pernah banyak kali tunggu punyer tunggu giliran membasuh sekali duit syiling penuh dah dalam mesin tu so kena tunggu owner mesin mai kutip duit dulu lah. Kenkadang aku tak sabor sangat nak jugak membasuh hari tu aku ketuk ketuk mesin tu bagi ada runag lagi untuk duit syiling masuk. Tu kejenyer bukan menjahanam mesin okeyy...hehehe..



Aku punyer bilik level paling atas taw iaitu level 3. Kalo jemur baju tak letak penyepit memang hazab lah nak turun bawah sampai basement nak gi kutip baju-baju tu. Kenkadang dah sepit elok tapi time nak angkat baju tu boleh pulak terlepas dari tangan terus jatuh ke tanah. (T___T)~ tu masalah kalo yang tinggal kat level paling atas.


Kalo yang duduk bilik bawah pulak, kalo jemur baju pastu orang atas pon jemur baju jugak memang geram lah kalo air baju tu menitis nitis atas baju kita. Tambah-tambah kalo baju tu dah nak kering. Aku pernah experience benda ni masa aku duduk UUM dulu. Memang hangin jer ngan orang atas. Sebab tu kalo nak jemur baju aku akan ushar dulu orang bawah jemur baju tak. Kita pernah alami takkan nak buat kat orang jugak


Sebagai langkah berjaga-jaga oleh penghuni hostel yang tinggal level bawah, setiap kali nak jemur baju dorang akan pakai payung untuk tutup baju-baju dorang. Kesian pulok aku tengok. Kalo kat uum dulu kami pakai plastik balut meja makan  yang lutsinat tu. Tutup baju yang dijemur..


Pagi ni aku tak membasuh baju sebab mesin basuh penuh ngan duit syiling. Pastu hujan pulak tu.. Malam lah baru aku basuh sebab tadi aku dengar owner mesin basuh dah mai kutip duit syiling yang penuh tu. Selalunya aku akan kepam semua baju seminggu baru basuh baju sebab aku hanya spend RM3 seminggu. Bukan pemalas tapi jimat..bye..!


1 comment:

Fatimah Nabila said...

he3, seumo idup xpenh guna washing mchine brbyor tu..hehe..