Thursday, September 19, 2013

Baju kurung


Assalamualaikum..

Dulu aku memang tak suka pakai baju yang kena pakai kain contoh macam pakai baju kurung atau skirt. Selalu pakai seluar jer. Dan kebanyakkan seluar aku ayah yang jahitkan sebab ayahku tukang jahit. Kalo pakai baju kurung pergi mengaji pon aku tak pakai kain. Maksud aku kain tu aku tak pakai aku gantikan dengan seluar. Sampaikan  tokwan aku marah kenapa tak pakai kain nanti baju kurung dah nampak lusuh tapi kain nya elok jer lagi..Maybe time tu aku pikir kalo pakai kain nanti nak jalan agak terbatas langkah ku. Mungkin sebab tu lah kot aku jalan langkah luas sampai naser selalu kata aku jalan  kalut kelaut. Kuang asam boi betol. 


Bila dah masuk maresem barulah aku selalu pakai baju kurung. Masa kat maresem dulu ada satu hari dalam seminggu  kami yang  pompuan kena pakai baju kurung warna warni ke kelas, budak lelaki pulak pakai baju Polo. Setiap malam wajib pergi prep malam , pompuan wajib berbaju kurung. Memang dalam loker penuh ngan baju kurung jela. Sampaikan baju kurung mak aku pon aku rembat tapi sedih bila aku pakai mesti menggelebeh nampak sangat ko pakai baju emak ko kan... Kalaulah mak aku sama saiz ngan aku eh eh silap, aku yang kena sama saiz ngan emak so that boleh aku pakai je baju dia. Setiap semester mesti jer kena buat baju kurung tak yah tunggu time raya baru nak ada baju kurung.


Habes sekolah, aku masuk matrikulasi. Pergi kelas pon memang wajib pakai baju kurung setiap hari. Oh..baju kurung lagi...dan semakin bertambahlah koleksi baju kurung aku..

throwback the memories....ni kalo tak silap lepas kuliah kat matrik. sebelum balik sempat bergambar pakai henfon baru kawan. 


Bila dah habes matrik aku ingat boleh lah pakai baju-selain-baju-kurung bila dah masuk U nanti sebab selalu tengok kat tv dorang berlakon kan pakai stylo mailo pergi masuk lecture hall dan tak perlu pon pakai baju kurung...alhamdulillah tercapai jugak hasrat nak masuk u dan aku dapat UUM. Tapi...uum sangat pentingkan pemakaian sebab dia university of management dan mementingkan penampilan gi kuliah. Boleh pakai baju kemeja atau baju kurung je untuk perempuan. Aku kan baru masuk so noob jerlah pakai baju kurung setiap kali ke kelas. 


(tak de simpan gambar semasa kat uum sebab ter-format pendrive. Kalo ada gambar pon yang aku publish kat blog ni jer yang tinggal. pepandai lah godek entry sebelum september 2009).


 Aku study uum sebulan lebih jer pastu pergi masuk maktab pulok. Bila dah masuk maktab memang sah sah lah setiap hari kena pakai baju kurung. Dah nama pon nak jadi cikgu kan. So, sampai sekarang pergi kelas pakai baju kurung pergi sekolah pakai baju kurung. Dulu aku memang pakai baju kurung jenisg yang potongan biasa je tapi sekarang dah up siket pakai jenis kurung modern. Hehehehe.. bertambahlah lagi baju kurung aku. 

Baju kurung latest yang aku ada. Actually ni baju raya. 


Oh lagi satu..kalo bab beli kain baju kurung memang aku serah kat mak aku jelah. Kalo gi jalan TAR memang ada baju kurung ready made tapi sedih ah selalu tak de yang selesa di pakai dan taste aku pilih kain memang hudoh dan aku tak suka nak pakai pilihan sendiri. Nak kain yang emak pilih jugak. Satu hari nanti mungkin aku akan jadi seperti emak aku yang baju kurungnya saja dah 2 3 almari sampaikan tak muat almari dia, dia sumbat masuk almari aku.  Mungkin memang lumrah macam ni kot mak mak yang kerja kat sekolah, baju kurung mesti banyak.


2 comments:

Trulychips Health Zone said...

jemput2 jengah blog ni.

http://trulychipszone.blogspot.com/

mie said...

tu dia..
baju kurung style berseluar? xpernah tengok lagi cikgu2 pakai..
ehehhehee