Saturday, April 25, 2015

istikarah

Assalamualaikum..

Tengok tajuk.
Ohoiiii...
Istikharah.

Dah tengok tajuk mesti duk fikir istikharah ni tentang jodoh je. Its okey. Benda normal kalau terlintas di fikiran perkataan istikharah tu dikaitkan dengan nak pilih jodoh. Aku pon macam tu jugak dulu. Asyik nak istikharah bab jodoh jer.

Tapi...

Sekarang bila duk sorang sorang kan, aku selalu buntu nak buat pilihan. Nak tanya pendapat kawan, aku pikir mereka tak berada di tempat aku n tak faham situasi sekarang. Tak dapat mereka bagi pendapat dan keputusan yang sesuai.

So siapa yang nak bantu aku buat keputusan?

Hurmmmm..
Tanyalah Allah dengan istikharah.

Contohnya yang pernah aku buat. Situasi masalah aku pada masa tu.. Patut tak aku turun ke bandar M masa cuti raya cina dan tinggal bersama family kawan aku?
Aku tanya allah. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Aku tinggal bersama mereka, get along with her family  dan banyak pengalaman baru yang aku dapat. Dapat melawat banyak tempat dan dipermudahkan perjalanan.


Contoh yang kedua.

Nak beli kamera. Aku was was. Patut tak aku beli sedangkan aku dah ada kamera pinky pinky. Disebabkan aku was was aku tanya Allah. Alhamdulillah dapat instint untuk aku beli secara online pulak tu dan dipermudahkan segala penghantaran sehingga dapat kamera tu ke tangan aku.

Contoh ketiga.

Haaa.. Yang ni bab jodoh. Baru je lagi aku buat. Sebab aku tertanya tanya sama Allah siapa jodoh aku sebenarnya. So aku pon test la istikharah sorang lelaki ni. Tanya kat Allah jika betul dia orangnya, permudahkan dan percepatkanlah. Jika bukan, tunjukkan aku tanda tanda dan semoga aku redho dengannya.

Tak lama lepas tu, Allah tunjuk yang lelaki tu dah ada awek rupanya. Its okey. Dah janji ngan Allah tadi kan untuk redho dengan keputusan istikharah tu.  Lagipon aku tak suka bila dah tau orang tu dah berpunya, jangan pulak kita pergi menggoda. Tak elok ambil orang punya. Ingat tu...

Jika nak buat istikharah ni kita kena bersungguh tanya Allah. Bukan sekali buat dapat terus jawapannya. Kena berkali kali buat. Dan jika dah diberi petunjuk pastu jawapan tu tak seperti yang kita harapkan, kita kena terimalah dengan redho.

Itulah pengalaman aku buat istikharah. Pasal tanya jodoh pulak, aku tak reti nak mengorat lelaki. Aku lebih suka tanya pada Allah  sebab jodoh dari Allah itu yang terbaik. Tak de masa dah untuk cari boipren sekarang bila umur dah senja..hahahahaha...

Buatlah istikarah untuk tujuan yang baik. Yang kita konpius. Yang kita buntu untuk buat pilihan. Wokeyyyy...


3 comments:

Anonymous said...

Agak menarik. sebab kdg2 kita lupa nak tanya padaNya.
saya nak tnya, bukan pasal topik tapi pasal blog. awak dh lama juga buat blog kan? knp sekarang mcm x ramai org main blog? atau sebenarnya ramai tapi saya yang x tahu.

shazika said...

tinkiu for ur comment.
dulu ramai yg aktif blogging, ramai org ada blog. tp zaman sekarang kan dh ada intagram dan facebook. org lgi suka tgok insta daripada bukak blog. skrg dah tak ramai blogger yang aktif. termasuklah saya.. heheheheh :p

nidapink90 said...

yup btul tu aie, abiut istikharah.. alhamdulillah.. ko dpt jwpn dgn tanya Allah.. hai..aku pn dh lama gler x update blog. ntah ade ke lg org bce entry aku.. hahahaha