Sunday, August 26, 2018

Tolong kurap senyap



Assalamualaikum.

Dalam kelas, sokmo pesan ke anak murid jangan bersembang dengan orang yang tak siap kerja sekolah lagi. Ini bagi mengelakkan murid yang dah siap mengganggu konsentrasi murid yang lambat menulis dan yang dalam proses menyiapkan tugasan yang diberi. Bial dari awal terapkan peraturan macam ni pon kenkadang murid-murid ni lupa jugak.

Ticer: if you done, please dont disturb your friends.

Tetiba ada beberapa orang murid bersembang. Ada 2 3 orang murid lagi yang belum siap menyalin soalan jugak. Hangin jugak la ticer ni bila mulut lebih banyak bercakap berbanding tangan yang menulis.


Ticer: hello..! Keep quite please. 
Murid: ticer, tengok dia ni kacau saya. Keep quite.!
Ticer: keeeeep (panjang sket harokat dia) quite class...

Dengan tiba-tiba murid-murid ketawa sesama sendiri geli hati.

Ticer: is that funny? What's wrong?

Murid: ticer, you said KEEP  (kip) tadi dalam bahasa kenyah maksud dia KURAP.

Murid: itulah yang kami ketawa. Hahahaha (masih ketawa). Please keep quite. Tolong KURAP senyap.


Duh. Tepuk dahi ticer. Kenkadang ada jugak beberapa perkataan yang sama sebutan tapi lain maksudnya. Itulah keunikan bahasa bila kita cuba belajar bahasa bahasa kaum kaum di malaysia ni. Contoh yang lain adalah Amin. Kalau dalam bahasa melayu ni nama orang atau lepas berdoa kita sebut amin. Tapi dalam bahasa kenyah amin bermaksud rumah.

Aku banyak belajar bahasa kenyah ni daripada murid murid. Cuma bila dah ajat english ni aku wajibkan mereka cakap english dan bahasa melayu jer. Jadi tahun ni limited sketlah aku nak belajar bahasa kenyah.

Meh aku ajar mengira dalam bahasa kenyah.
1-cha
2-dua
3-telu
4-pat
5-lema
6-nem
7-tujoh
8-aya
9-pe'en
10-puloh

No comments: