Thursday, August 9, 2018

Spegeti


Semasa sesi pembelajaran bahasa inggeris tahun 4, ada belajar mengenai makanan. Kalau diberi contoh chicken rice, fried rice dan fried noodle tu faham lah murid-murid bila ditranslate ke bahasa melayu. Tapi kalau dah contoh pizza dan spegeti mereka tak pernah makan dan tak tahu macam mana rupa makanan tu.

'Makanan apa tu ticer?' Tanya salah seorang murid.


Murid-murid yang lain sabar menunggu jawapan aku. Majoriti mereka jarang turun ke bandar. Dan kalau turun ke bandar pon tak de mereka nak pi order spegeti.


'Dia macam mee goreng cuma dia kaler kuning dan direbus. Lepastu ada kuah dia jugak.' Cubaan seorang ticer memahamkan murid nampaknya gagal. HAHAHAHA..

Altenatif lain.
Tunjuk gambar (setelah berkali-kali reload page akhirnya gambar keluar)


'Haaa...inilah spegeti' kataku.
'Tak pernah kami makan ni ticer'. Kata murid-muridku.

'Ticer, nanti bawaklah kami makan spegeti ni. Please ticer'.

Aku rasa sedih lah jugak. Pertama, sebab permintaan dari anak murid. Kedua, sebab ticer tak pernah masak spegeti. HAHAHAHAHA... ticer tak tau nak masak spegeti ni lagu mana anak murid oiii...

'Tak pe. Nanti ticer turun ke bandar ticer beli bahan-bahan dia nanti ticer masak kita makan sama-sama ye'.

'Yeay!'
'Promise tau ticer'

Mak aku selalu pesan jangan berjanji ngan budak-budak. Dorang ni akan ingat janji kita ni sampai dituntut. Memang betol. Kerap dorang ni tanya bila nak bawak makan mi (spegeti)

'Sabaq la anak murid. Ticer tak turun ke bandar lagi ni'


Kebetulan tak lama lepas tu aku kena turun kursus kat Miri. Aku pon beli la bahan-bahan buat spegeti. Nak dijadikan cerita, batang lidi spegeti yang aku beli masuk air dalam perjalanan dari bandar nak balik sekolah. Dah la perjalanan 7 jam takkan aku nak turun balik semata-mata nak gi beli spegeti. Dalam otak aku duk pikir macam mana ni kalau budak- budak tanya lagi bila nak makan spegeti.


Takpela. Aku kirim kat orang lain mintak tolong beli lidi spegeti yang baru. Pastu gitau kat murid nanti setle minggu sukan kita makan. Dalam pada tu jugak aku pon mintak la resepi dan cara-cara memasak dari chef ariez. Hahahahaha.. dia ni selalu masak spegeti. Boleh tahan sedap la jugak. So, memasaklah ticer... berbekalkan resepi yang dipelajari dan jugak tengok kat botol sos prego. Menjadi jugak spegeti aku dengan dibantu oleh awin untuk masak batang spegeti.




Bila sampai waktu RBT TMK, aku ajak lah murid-murid makan kat rumah. Lagipon dalam RBT ada jugak belajar tentang masakan. Bertambah-tambah dorang makan. Boleh tahan menjadi dan sedap latu ticer masak. Eatable. Cecehhhh..


Akhirnya objektif untuk memberi pengalaman pada murid tahu dan rasa sendiri spegeti berjaya. Yahooo! Siap ajar cara-cara makan menggunakan garfu. Putar spegeti pada garfu dan masuk terus dalam mulut. Lepas ni jangan kata tak pernah makan spegeti lagi neh.


No comments: