Friday, December 29, 2017

Will you marry you?



Tajuk ni aku ambil daripada penulisan kak jiji dari buku beliau ' Why So Serious, Parents?'. Walaupon buku ni berkisarkan tentang parenting tapi ada jugak yang sesuai untuk yang masih mencari pasangan. Aku tersentap bila masuk bab will you marry you ni. 


Sebabnyaa..


Betol jugak kata kak jiji, adakah kita akan berkahwin dengan diri kita? Maksudnya, dengan keadaan kita sekarang, kita sendiri nak ke kat diri kita? Andaikata kita pon tak suka ngan keadaan diri yang perangai tak berapa elok, kerja tak menentu, agamanya ke mana, agak agak orang lain rasa nak tak kat kita?


Kalau kita sendiri rasa kita tak bagus, apakata kalau kita ubah supaya  jadi luar biasa bagus. Tudiaaaa... 


Sentiasa mencari diri yang lebih baik, dan mampu kahwin dengan diri sendiri dahulu sebelum mengharapkan orang lain menerima diri kita. 


Lepas baca tajuk ni, aku pon duduk sendiri terfikir panjang masih ada sisi aku yang tak bagus dan perlu diperbaiki sebabtu Allah belom mempertemukan jodoh yang sesuai. Macam tepat la apa yang diperkatakan oleh penulis buku ni. 


Dr. Awar Fazal dalam buku tribulasi 365 pon pernah gitau, kita sibuk mencari pasangan yang hebat dan menepati cita rasa tetapi sering lupa untuk jadi pasangan dengan ciri ciri yang sama.


Yelah. Sibuk nak cari yang perfect. Apakata kita perfect kan diri kita sendiri dahulu. Banyak lagi ilmu nak kena belajar. Banyak lagi perubahan diri nak kena lakukan. 


Insha allah. I wanna be a better me. 

No comments: