Tuesday, June 14, 2011

Hobi lama: mengumpul setem


Beberapa hari lepas dapat meseg dari my bro Ajim. Tiba-tiba dia bertanyakan hal album setem aku yang dah hilang aritu dah jumpa ke belum. Alhamdulillah aku jumpa balik album setem tu. Ajim ajak aku main kumpul setem balik. Dah lama giler aku tak amek tau pasal album tu. Album tu aku beli tahun 2005. Waktu tu aku sedang study di MRSM. 


Sejarah aku mula kumpul setem...

Zaman dulu aku mana bawak henfon ke asrama. Nak kol family dan kawan-kawan tak berduit sangat sebab makan ditanggung jadi mak ayah bagi duit poket cukup-cukup je lah. Sebab tu aku main balas-balas surat dan kad. Dah banyak sangat surat dapat ada la pulak setem comel comel terlekat kat surat tu. Mulalah muncul minat nak kumpul setem. Siap pesan lagi kat kawan-kawan kalau nak pos surat kat aku sila tempek setem yang lawa-lawa. 


Penggalak semangat aku semasa mengumpul setem tu adalah Kutin Yaya. Dia lagilah banyak album setem siap ada yang dari luar negara. Hampir semua setem luar negara yang aku ada tu diberi oleh Kutin Yaya. Ada setem dari Indon, Singapore, Cairo, Nicaraguay, Thailand, China dan lain lain. Sekarang Kutin Yaya pon dah ada kat oversea nak mintak lah kat dia setem negara tempat dia belajar. 


Tapi sekarang aku dah tak dapat surat dari sape sape jadi tak de lah setem nak kumpul. Kebanyakkan surat yang aku dapat dari kerajaan. Manalah pakai setem. Sebab tu aku mintak kat kawan-kawan kot-kot lah kat rumah dia ada orang pos surat. Koyaklah setem bagi kat aku. Ramai jugak kawan-kawan kat luar negara jadi aku mintaklah carikan setem tempat dorang belajar. 


11 comments:

Anonymous said...

wahh..ade lagi ye amalan kumpul stem..bagus2

Honey Bhulat said...

byk nye setem..ingat lagi masa sklah rendah, kalo cikgu tnya pe hobi, ada yg ckp kumpul setem..cousin hani pon minat kumpul setem..hani lansung xberminat..hehe

Zaza said...

hobi saye pon mengumpul setem!!! same same same!!!!

ILA HonEyBuNNy said...

mama ils ska kumpul setam..

bila pergi ja post office mesti beli koleksis etam..xpun orang bagi..cantik la bila tgk balik setem kan..

missxidi said...

kawan saya pon ada hobi kumpul stem...dia slalu mintak kat budak opis kalau dapat setem lawa2.hihi.

Aisyah Aina said...

rajin betul kumpul...dulu ada kumpul tapi mana entah hilang :)

aini kadir said...

iny ade byk setem. tpi skrg dh tak berusaha nk kumpul2. huhuhu.

shazika said...

missxidi:nnt nak beli lah kak pp. 30sen je kan

aisyah: alaaa..knp ilangkan, kalo x boleh kita same2 kumpul setem

iny: jomlah kita kumpul sama2. ada geng baru semangat

honeybunny: a'a..bila dh ada 1 buku setem ase cm x caye dpt kumpul banyk tu

zaza: yey! ada geng

ibnu baba: eh..masih ada yg kumpul wpon dunia makin canggih :P

Fifieyqa said...

Sy suke tgok setem yg lawa2 tp x smpai nk kumpul la..hehe

zeeLa-AtiE said...

haha..
macam macm mu zie..
g main tanoh gih

Izyanti said...

banyaknye setem, rajin yeh. :)